Sivu 4/4

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 06 Heinä 2020, 16:39
Kirjoittaja Härski

:roll:

Näppärimmillään hitsauskone mitä oon nähny on ollu muutama 9v patteri sarjassa ja konkka. Jotkut kärjet vielä piuhojen päissä vielä, tietty.

:roll:


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 06 Heinä 2020, 21:18
Kirjoittaja jori

Näppärimmillään hitsauskone mitä oon nähny on ollu muutama 9v patteri sarjassa ja konkka. Jotkut kärjet vielä piuhojen päissä vielä, tietty.

:roll:[/quote]
Tämä on vielä näppärämpi. Pelkkä konkka, johon juotetaan kiinni hitsauskärjet. Latausta varten tarvitaan virtarajoitettu alle 2,7 V säädetty virtalähde. Siinä kaikki.

Saattaisi tuo toimia ihan pelkällä auton akullakin, paksuilla virtapiuhoilla ja niihin liitetyillä hitsauskärjillä. :roll:


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 16 Heinä 2020, 17:20
Kirjoittaja ukram2

Sain väsättyä mikroaaltouunin muuntajasta pistehitsauskoneen, tein 555 timerilla ajastettu-pulssi-ohjaimen releelle, ja releellä muuntajan ensiötä kytketään päälle noin 0.3 sekuntia. Heti eka kokeilu mielestäni onnistui, muuntaja vaan pärähti äkäisen tuntuisesti ja pari punaista pistettä hehkui hetken nikkelinauhassa. Käytin kärkinä 1.5 mm2 kuparijohtoa, ja kolme kierrosta paksumpaa piuhaa toisiokääminä. Timer-ohjaimia saa myös esim. aliexpressistä, ja tyristorilla tehtynä.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 20 Heinä 2020, 00:14
Kirjoittaja ukram2

Pistehitsauskoneessa ongelmallisin oli hitsauskärjen toiminta, tein ekana abiko-liitin virityksen, jossa oli kaksi 1.5 mm2 lankaa kärkinä, mutta se ei oikein kestänyt, abikojen muovi suli ja 3d printattu runko ei sekään pysynyt muodossa.

Versio 3:n tein 15 mm kupariputkesta litistämällä, ja rälläköin noin 45 asteen kulmaan toiseen päähän terävän kärjen, ja näitä yksi molemmille käsille. Virtapiuha abikolla ja ruuvilla puikon yläpäähän. Tämä toimi, mutta silti kupariputki lämpeni (joko hitsauspisteen kautta tai putken läpi kulkevan virran takia?), ja muutaman pisteen jälkeen piti pitää taukoa, ei siis sovellu ammattikäyttöön, satunnaisessa käytössä ihan ok. Deluxe versiossa pitäisi kai olla jonkinlainen lämpöeristetty kahva, josta voi pitää kiinni.

Kahden erillisen puikon versio myös vaatii jalkapolkimen käyttöä. Kuitenkin tämä on parempi, saa molemmille pisteille painetta. Jos jompi kumpi puikoista ei ole kunnolla painettu nikkelinauhaan, kipinät lentää ja nauha voi palaa puhki.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 20 Heinä 2020, 08:21
Kirjoittaja samuel
ukram2 kirjoitti:

Sain väsättyä mikroaaltouunin muuntajasta pistehitsauskoneen, tein 555 timerilla ajastettu-pulssi-ohjaimen releelle, ja releellä muuntajan ensiötä kytketään päälle noin 0.3 sekuntia. Heti eka kokeilu mielestäni onnistui, muuntaja vaan pärähti äkäisen tuntuisesti ja pari punaista pistettä hehkui hetken nikkelinauhassa. Käytin kärkinä 1.5 mm2 kuparijohtoa, ja kolme kierrosta paksumpaa piuhaa toisiokääminä. Timer-ohjaimia saa myös esim. aliexpressistä, ja tyristorilla tehtynä.

Mikä on toisiojännite kolmella kierroksella? Pari ohjetta miä juutuubista katsoin niin toisiokäämi oli yhden kierroksen verran.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 20 Heinä 2020, 12:46
Kirjoittaja ukram2

Oskilloskoopin avulla katsottuna tehollinen ac-jännite oli 3.6V, kun virtaa ei kulje. Eri asia on mitä tapahtuu kun virta kulkee, olisi parempi mitata virtaa, mutta sitä pitäisi mitata esim. magneettikentän perusteella, menee vähän hankalaksi.

Tuosta jännitteestä voi päätellä muuntajan ensiön kierrokset, siis 240V / 3.6V * 3 = 200 kierrosta. Ja ensiön virta on helpompi mitata tavallisella mittamuuntajalla.

Muuntajan tehosta arvioimalla, jos muuntaja on 1000VA, saadaan virta ensiöllä 1000/240 = 4.17A, ja toisiolla 200 kertainen, siis 833A yhdellä kierroksella, tai 278A kolmella. Ja tämä toteutuu jos toision vastus on tarpeeksi pieni, jännite yhdellä kierroksella olisi 240/200 = 1.2V ja vastus R=U/I = 1.2/833 = 1.44 milliohmia.

https://www.engineeringtoolbox.com/copp ... _1877.html taulukosta voi katsoa, esim. 6 mm2 johdon vastus on 2.9 mOhm/m, joten puoli metriä olisi maksimi, ja hitsauspisteellekin pitäisi saada jotain tehoa, eli 3 kierrosta tuntuu kohtuulliselta arvaukselta. Tai pitää käyttää 10 mm2 johtoa.

Kokeilin mittamuuntajalla, sain 7.64A ensiön virraksi, siis toisiolla pitäisi olla 7.64*200/3 = 509A. Heittää arviosta about kertoimella 2 ylöspäin? Ehkä on hyväkin jos toision lanka ei ole ihan maksimi paksuista, voi ruveta valot vilkkumaan?

Mittasin vielä ensiövirran toisio avoimena, järkyttävät 4.9A kulki silti ensiöllä. Joten lasku voisi olla (7.64-4.9)*200/3 = 182A, ehkä lähempänä todellista arvoa?

Ensiövirrassa näkyi piikkejä, siis ei sinimuotoinen, vaan ilmeisesti muuntaja kyllästyy jänniteen maksimikohdan lähellä. Ehkä yritetty säästää rahaa, ei kuitenkaan mitenkään kovin hyvän tuntuista suunnittelua. Ei-RMS pihtimittarilla ei varmaankaan saa oikeaa tulosta.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 21 Heinä 2020, 15:54
Kirjoittaja ukram2

Nyt kun omistan pistehitsauskoneen, olisi melko helppo tehdä vaikka 30A li-ion akuista 10 rinnan (=300A) kytkemällä parempi pistehitsauskone (kone joka tekee koneen :)). Tarvii vaan jotain isoja virtoja kytkeviä fettejä ehkä muutama rinnan, kuten kweld laitteessa (https://www.keenlab.de/index.php/produc ... ectronics/). Ei tarvisi verkkojännitettä ollenkaan, akuille vaan pitäisi olla latausvirta.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 22 Heinä 2020, 18:55
Kirjoittaja samuel

Kävin hakemassa akut a-paristopisteestä. Olivat sitten hövelisti laittaneet balanssipiuhoillekin liuskat vaikka sanoin ettei tartte. Ottaessani akkua kassista, balannsiliuska nappasi akun kylkeen suojakai laitetun teipin läpi. Oli sitten peukalo sopivasti kohdalla. :evil:
Välissä oli vielä pari kerrosta kangastakin....

Mutta tuskimpa kenno on pahasti itteensä ottanut, ainakin toivottavasti.

IMG_20200722_183234.jpg

Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 24 Heinä 2020, 14:07
Kirjoittaja ukram2

Pyörän akkujen kanssa puljatessa jännite ei tapa, mutta oikosulkuvirta voi aiheuttaa kuumenemista -> palovammoja. Akkujen paketoinnissa periaatteessa kai pitäisi tehdä jonkunlainen ulkokuori, joka kestää kaatumiset ja törmäilyt, ei ihan helppoa, kun akut painaa aika paljon. Oma 10*10 li-ion paketti painaa 5 kg. En ole vielä saanut sitä toimimaan Boschin systeemin kanssa, latausliittimeen kytkiessä sain 550 virhekoodia muutaman kerran, ja lopulta näyttö rupesi pimenemään aina kun yritin kytkeä latauspiuhan kiinni. Bosch ei hyväksy latausta ajon aikana :) Varmaan koitan seuraavaksi kytkeä oman akun moottorin akkupiuhaan, siis vain joko boschin akku tai itse tehty akku kytkettynä moottoriin.


Re: Sähköpyörän akun rakentaminen

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 16:03
Kirjoittaja ukram2

Boschin 500 Wh powertube akun purku -video. Siellä näkyy liimasauma, kummallinen kynnen kokoinen metallipala, joka putoaa jostain akkua purkaessa, ja näköjään sisäosan saa lähtemään putkesta irti painamalla puukalikalla. Videossa todetaan "super complex" ja "over-engineered" ja "overprised".

https://www.youtube.com/watch?v=3HQfAxmuxQE