Sivu 1/2
					
				Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 06 Elo 2020, 22:57
				Kirjoittaja hjv1527
				Työpiste vaihtui toiseen osoitteeseen ja auton pysäköiminen meni hankalaksi. Päätin kokeilla laskisiko sähköapu kynnystä lähteä pyörällä töihin varsinkin, jos selviäisi ilman suihkukeikkaa vaativaa hikoilua. Pyöränä minulla on siis Flevo ja siitä olisi nyt tarkoitus tehdä kahdella renkaalla vetävä, eli avustus taakse.
Tästä ketjusta löysin Greenbikekits -verkkokaupan, josta päädyin tilaamaan moottorisetin ohjaimineen ja antureineen sekä akun. Postikulut olivat merkillinen ominaisuus ko. paikassa. Suunnitellessani tilausta minulla oli ostoskori valmiina useita päiviä ja kävin sitä klikkailemassa. Postikulut vaihtelivat suunnilleen vuoroveden tai tuulen suunnan mukana 50€ - 200€ välillä. Lopulta sivulle tuli teksti, jossa käskettiin laittamaan sähköpostia ja kysymään toimistuskuluja.
 
Olisin tilannut kokonaan valmiin kiekon, mutta heillä ei ollut vaihtoehtona 24" / 507 -kokoista kiekkoa. Nyt tuli tilattua siis:
https://www.greenbikekit.com/electric-b ... r-kit.html setti kaikilla herkuilla
ja 
https://www.greenbikekit.com/e-bike-lit ... power.html 16,75 Ah akku latureineen.
Hintaa tuli kaikkineen n. 520 €. Tilasin toukokuussa ja ehdin jo hermoilla tavaran saapumisesta, mutta kahden kuukauden päästä tilauksesta lähetys oli perillä. Kiinasta Saksaan kesti sen ensimmäiset 7 viikkoa, sen jälkeen oli helpompaa odotella, kun pystyi UPS:n seurannasta tarkkailemaan paketin kulkua. 18-22 päivää oli alunperin arvio toimitusajasta.
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 06 Elo 2020, 23:10
				Kirjoittaja hjv1527
				Nyt pitäisi rakentaa kiekko. Olen lueskellut erilaisia ketjuja täällä ja muilla pyöräsivustoilla, mutta vähän on vielä epävarmaa kaikki.  
 
Mittailin moottoria / napaa ja sain seuraavia tuloksia:
36 pinnaa
Ø108 pinnakehällä
navan leveys 100mm
mitta ulkoreunasta pinnojen laippaan:
32 mm 
25 mm
Yhdelle kehälle löysin tietoja, että sen ERD olisi 497 mm.
Noilla tiedoilla ja oletuksella 3 ristiin, sain yhdellä laskurilla pinnoille pituudeksi 226 mm.
Ja nyt kysymyksiä:
-Olenko lainkaan oikeilla jäljillä pituuden laskemisessa?
-Voiko noin lyhyitä pinnoja puolata 3 ristiin? (Jollakin foorumilla puhuttiin dynamonavan puolaamisesta ja epäiltiin 3 ristiin toimivuutta lyhyillä pinnoilla, koska tulee niin vinoon.)
-Minkälainen kehä kannattaa tilata?
-Entä pinnat?
-Mistä?
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 07 Elo 2020, 00:35
				Kirjoittaja Härski
				Mistää mittää tiiä mutta kävin omasta greencyklen 500w /559 vanteesta vilkasemassa notta kerran näyttäs menevän pinnat vaan ristiin ja hyvin on kestänyt.
Sapimin pinnoja kehutaan hyviks.. Mut ei oo vertailupohjaa Liekkö sen kummempia kuin Kiina pojan pinnat. Niitä saa noin 15 eurolla setin.
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 07 Elo 2020, 05:42
				Kirjoittaja jviirret
				Mä laskin ja tutkin kans noita ku pinnaamista harjoittelin. Sitte otin romut mukaan paikalliseen pyöräliikkeeseen/oikeaan korjaamoon. Tyyppi mittoi, sai saman tuloksen kuin minä ja myi sopivat pinnat 50sent/kpl.
Luulen että ei ois ollut kallis homma pinnauttaa siellä, mutta halusin opetella itse.
Sähköavun (250W) voima on tasaisempaa kuin polkeminen, eli kestää vaikka kiekko olisi vähän heikompi.
Halpispinnatkin kesti kunnes kiekko päätyi "rossijopoon". On ne siinäkin kestänyt, mutta välillä pitää rihtailla uudestaan suoraksi kun yksinkertainen vanne antaa periksi.
			
		
				
			
 
						- Screenshot_20200807-054625~2.png (723.3 KiB) Katsottu 5344 kertaa
 
		
		
		
			  
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 07 Elo 2020, 06:04
				Kirjoittaja Nojanalle
				https://symotic.com/industry/index.php/ ... &Itemid=12 Täältä pinnat ja 3mm paksuina . Sen verran monet sähköpyörän vanteet pinnannut . Lyhyet pinnat moottorilla ei tarvitse mennä juurikaan ristiin . Monessa vanteessa ei mene kuin 1-2 ristiin . Minulta voi löytyä noita Kiinan pinnoja , jos mitat käy yksiin . Monesta kaverin vanteista riisunnut . Kun olen vaihtanut kunnon pinnat tilalle.
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 07 Elo 2020, 12:36
				Kirjoittaja Vilijami
				Hieno kuva!

 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 07 Elo 2020, 14:12
				Kirjoittaja Pentti M Reku
				Tilasin omaan pyörään nuo symoticin mopopinnat mutta jäi asentamatta kun olisi pitänyt kehän vahvisteholkit porata pois isoille nipoille. Eli ei mahdu suoraan kun ehkä napamoottoreiden mukana tuleviin kehiin.
Seuraavat pinnat tilasin Saksan ebaystä halvalla, oli millin välimitoilla saatavilla ja 2mm paksuiksi. Näissäkin oli jotkut kumman kokoiset nippelit jotka eivät mahtuneet vanteeseen, piti siis kaivella romuläjästä sopivat.
Mitat pinnoille laskin tällä: https://www.ebikes.ca/tools/spoke-calc.html
Vanteen ERD:n mittasin mauserilla ja kahdella tunnetun mittaisella pinnalla.
 
Tuli kalliimmaksi kuin pyöräliikkeessä  ja vielä pitäisi käydä ostamassa uudet nippelit että saa rihdattua kunnolla. Mutta tulipahan taas tehtyä itse  
E: 3- ristiin tuli siis puolattua, en näe mitään kummallista siinä lyhyemmilläkään pinnoilla. Napamoottorin laipoissa saattaa olla pultin kannoille olakkeet jotka tulevat vähän tielle, mutta puolaus pitäisi onnistua pujotuspuolta vaihtamalla ja punomalla .
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 26 Loka 2020, 21:36
				Kirjoittaja hjv1527
				Se pyörii sittenkin.  
 
Takakiekko tuli rakennettua kierrätysosista. Kävin ostamassa Recykkeli - kierrätyspajalta etukiekon ja mittailin siitä ERD:tä. Laskurilla pinnoille mitta ja seuraavana päivänä takaisin. Sieltä löytyi kuin löytyikin kiekko, jossa oli likimain oikean mittaiset pinnat (tarkkaan ottaen 1-2 milliä lyhyet). Purimme kiekon ja ostin puretut pinnat.
Kasailin kiekon alustavasti kotona. 3 ristiin. Sen jälkeen kannoin kiekon Turun pyöräpajalle, jossa oli rihtauspukki. Sain alkuun vähän neuvoja ja sen jälkeen vain pyörittelin kiekkoa ja kiristelin pinnoja. Sivusuunnan heitto oli suhteellisen helppo saada oikenemaan ja onnistuin jopa keskitettämään hieman epäsymmetriseen napaan. Pystysuntaan jäi ihan hivenen heittoa, mutta olen tyytyväinen ensimmäisen harjoituksen lopputulokseen.
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 26 Loka 2020, 21:45
				Kirjoittaja hjv1527
				Muiden osien kiinnitys oli muuten suhteellisen suoraviivaista, mutta johtimet olivat aivan väärän mittaisia. -Selvästi väärän mallisen pyörän geometrialle mitoitettuja.  
 Poljinanturin johto oli liian lyhyt. Kolvasin sille jatkon. Muut johdot taas aivan liian pitkiä. En jaksanut alkaa niitä lyhentämään vaan modifion pienestä satulalaukusta piilopaikan ylimääräisille johtokiepeille. Satulalaukku ja controlleriboxi ovat kiinni selkänojan takana rungossa.
Valoille tulee koko 36 V (42 V) jännite. Etsiskelin pitkään sopivia valaisimia, kunnes löysin jonkun mönkkärin työvalon eteen ja rekan äärivalon taakse, jotka kestävät ko. jännitettä.
			
		
				
			
 
						- 20201025_191145_copy_768x576.jpg (151.39 KiB) Katsottu 4796 kertaa
 
		
		
		
			 
			
		
				
			
 
						- 20201025_191238_copy_768x576.jpg (167.91 KiB) Katsottu 4796 kertaa
 
		
		
		
			 
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 26 Loka 2020, 21:53
				Kirjoittaja janx
				Onko linkkejä noihin valoihin?
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 26 Loka 2020, 23:12
				Kirjoittaja hjv1527
				Etuvalot: https://www.lumise.fi/tyovalot/led-mini ... escription otin kapealla keilalla, kun ajattelin vastaantulijoita edes vähän sääliä.
Takavaloja ostin varalta kaksi, jos näyttää, että on liikaa jännitettä, niin voi yrittää vaikka sarjaan laittaa. Toistaiseksi on yksi toiminut ihan hyvin. https://www.lumise.fi/takaja-aarivalot/ ... escription
Kohtuullisen hintaisia ja sopivan kokoisiakin ovat ainakin minun makuuni.
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 28 Loka 2020, 13:20
				Kirjoittaja ajou
				Oletko tsekannut edestäpäin, miten noi ns. työvalot häikäisee vastaantulijaa, vaikka olis kuinka kapea keila? Minulla oli tuollainen Arcuksessa jonkin aikaa. Oikea ratkaisu on nimenomaan liikenteeseen tarkoitetut valot. Niissä on oikean malliset valokeilat omaa näkemistä ja vastaantulijoiden häikäisyä ajatellen.
Kalliitahan ne on, mutta liikenneturvallisuus ennen kaikkea.
 
Tässä hyvä vaihtoehto (6-60V), joka minulla on sekä Arcus-kinnerissä, että Azub Triconissa.
https://hollandbikeshop.com/en-gb/bicyc ... lux-black/
ja tässä halvempi (6-42V)
https://hollandbikeshop.com/en-gb/bicyc ... lux-6-42v/
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 28 Loka 2020, 13:38
				Kirjoittaja Pentti M Reku
				Pyöräkäytössä kun ei tarvitse näkyvyyttä pitkälle, voi tuon spottityövalon suunnata siten ettei se varmasti häikäise.
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 28 Loka 2020, 14:49
				Kirjoittaja ajou
				Pentti M Reku kirjoitti:Pyöräkäytössä kun ei tarvitse näkyvyyttä pitkälle, voi tuon spottityövalon suunnata siten ettei se varmasti häikäise.
 
Toki tuokin riippuu ihan tiestä ja tarpeesta. Mulla on täällä Vantaallakin työmatkalla yks sellainen kilometrin pätkä, jossa ei ole katuvaloja lainkaan, eikä asutusta, eikä piennarta.  Tie menee jännästi hetkeksi Sipoon puolelle 
 Syyssateella reunaviiva just ja just näkyy. On niiiiin pimeää ja kun ajaa kuitenkin 25-30 km/h siinä, niin näkvyyttä pitää olla vähintään 15-20 metriä. Silloin arvostaa valaisinta, joka näyttää kunnolla eteen ja myös oikealle tien reunaan, jossa se yks hyypiö tulee ilman heijastinia lähes joka aamu vastaan. Ei muuten tule valaisimen suuntaa kesken ajon muutettua 
 
			 
			
					
				Re: Sähköt Flevoon
				Lähetetty: 28 Loka 2020, 16:37
				Kirjoittaja Vilijami
				Miltä tuo takarenkaan työntövoima tuntuu ajossa?
Mietiskelin vain, kun omat Flevokokemukset ovat sen suuntaiset, että vakaus paranee mitä enemmän eturenkaalla on vetoa. Niin tekeekö takatyöntö epävakautta hallintaan?
Ikävä on Flevoa, miksi ihmeessä menin myymään omani, heti kun sain runkogeometrian säädettyä kohdalleen?