Sivu 1/3

Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 19 Syys 2020, 15:42
Kirjoittaja Syväri

Seuraavaa viisvuotis projektia tekemään. Selkä-selkää vasten tandem, neliveto, erillisjousitus. Mahtaako olla hyvä idea sitä en tiedä. Mutta kokeillaan..

Rungon piirustukset; 1,4m akseliväli, n.1m leveys ja kokonaispituus 2,6m (:shock:)

IMG_20200919_143634.jpg
IMG_20200919_143634.jpg (103.55 KiB) Katsottu 5728 kertaa

Paljon oon jo sorvannut osia ja tilaillut netistä kaikenlaista kiina-iskareista 9-v voimansiirtoon, mutta tänään rälläköin ensimmäiset rungonkappaleet:

IMG_20200919_110115.jpg
IMG_20200919_110115.jpg (82.35 KiB) Katsottu 5728 kertaa

Ja tässä suunnilleen paikoilleen aseteltuna.Nuo siis penkin ja polkimien kiinnitys/säätökohdat, pyörien tuennan ja voimansiirron vahvikkeet.

IMG_20200919_113344.jpg
IMG_20200919_113344.jpg (95.87 KiB) Katsottu 5728 kertaa

Ja koska pajan mitat ei riitä pyörän tekoon yhtenä palana, täytyy tehdä runko keskeltä katkaistavaksi: porasin nippuun kahteen lattaan 8mm reiät. Tämä hitsataan sitten vaakaputkeen/putkiin. En tiedä vielä tarviiko alempaa runkoputkea oikeasti vai riittääkö toi 50mmx1.

IMG_20200919_124011.jpg
IMG_20200919_124011.jpg (80.13 KiB) Katsottu 5728 kertaa

Nelilinkkinen jousitus yhdessä kääntyvien etupyörien ja vedon kanssa aiheutti hieman mietittävää ja varmasti aiheuttaa jatkossakin. Kaikki näpertelyt voi aivan hyvin olla täysiä susia.. Tässä on idea että painelaakerit ottaa kuorman pystysuuntaan ja akseli sivusuuntaan, rasvanippa lisätty jo huollon helpottamiseksi :lol: Ohjauksen tuenta hitsataan nelilinkkiin. Keskiakseli hitsataan pyöränlaakeripesään(kuva alempana). Nelilinkin laakeroinnit 22x8x7 laakereilla. Joustomatkaa haaveilin n. 50mm, halvat kiinaniskarit on jo odottamassa, toivottavasti edes vähän toimii. Vaimennukseen en usko itsekkään :D

IMG_20200919_143933.jpg
IMG_20200919_143933.jpg (81.29 KiB) Katsottu 5728 kertaa
IMG_20200919_143750.jpg
IMG_20200919_143750.jpg (33.61 KiB) Katsottu 5728 kertaa
IMG_20200919_153539.jpg
IMG_20200919_153539.jpg (34.39 KiB) Katsottu 5728 kertaa

Voimansiirto on M12 akselilla + vapaarattailla + vetareilla. Vetonivelistä en vielä tiedä kestääkö, vahvemmatkin tilasin. Ei auta kuin kokeilla. Ebaystä löytää vaikka mitä.


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 19 Syys 2020, 16:34
Kirjoittaja jviirret

Herrantähen mitä jöötiä :shock: Mitä materiaalivahvuuksia nuo on?


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 21 Syys 2020, 07:28
Kirjoittaja Pastori

Hieno projekti!

Syväri kirjoitti:

riittääkö toi 50mmx1.

Omassa tandemissa on 60x1.5 ja se notkahtaa kivasti kun painoa istuu päälle 170 kiloa. Sanoisin että 50x1 on alimitoittettu - paitsi ihan hentoisille ihmisille. Mun tandemien kuskien keskipituus on toki 184.5.

Toinen juttu = mistä sulla on tuota 50x1 putkea. Diilaa mulle sitä jos on iso varasto. Tätähän on nyt 10 vuotta etsitty.


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 21 Syys 2020, 07:34
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Herrantähen mitä jöötiä :shock: Mitä materiaalivahvuuksia nuo on?

Oisko Teslan sähkösarja tulossa avuksi?


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 21 Syys 2020, 09:29
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:

Toinen juttu = mistä sulla on tuota 50x1 putkea. Diilaa mulle sitä jos on iso varasto. Tätähän on nyt 10 vuotta etsitty.

Multa ei mitään kysytty, mutta vastaan silti :mrgreen:
Pakoputkena löytyy -edelleen- millin seinällä putkia 25mm--76mm halkaisijoilla.
Esimerkiksi b-kauppa ym. autotarvikepuljut. Nuissa on muhvitkin valmiina (koska rungon katkaisu) ja mutkia saa. Kiinnitykset sitten Kerkolla niin on siisti, luja, eikä tee lommoja ohutseinäputkeen.


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 21 Syys 2020, 10:13
Kirjoittaja jori

Kuvasta päätellen runkoputken jänneväli tavalliseen tadpoleen nähden kasvaa vain hiukan. Tähän osaan runkoa vaikuttaa molempien kuljettajien paino noin vajaan puolen metrin vipuvarrella, joten lujuuden kannalta riittäisi kaksinkertaisen taivutusvastuksen putki, eli 50³x2=63mm tuolla samalla 1-1.5 mm seinämällä.
Kuva
Toisaalta, kun runkoa ei rasita ketjun kuormitus tuolta pitkältä osuudelta lainkaan, jää tuon suoran putken kuormitukset hyvin vähäisiksi, lähinnä polkemisvoimien rasittamiksi. Tämänkin saa minimoitua kytkemällä istuinten selkänojat yhteen.

Jos kuitenkin laitat liitoksen, tuonne keskelle, puoltaa se hieman paksumman (70 mm) putken käyttöä keskellä. SInne keskelle selkänojien väliinhän ne mahdolliset matkatavaratkin sijoitetaan.

Itse miettisin rungon kolmiosaisuutta vartenotettavana mahdollisuutena. Liitoksista voi tehdä yksinkertaiset ja kevyet, kun ne sijoitetaan istuinten etupuolelle, jossa taivutuskuormitus on minimissään jalkojen painon takia ja liitosten läpi menee vain polkijan jalkavoimien tuottama momentti.

Yhteenveto. Molemmat päät aivan tavallisen tadpolen rakennevahvuuksina, liitoksia kaksi istuinten alle ja keskelle joko samaa, noin 50 x 1,5 putkea ja toisiinsa tuetut selkänojat. Tai sitten keskiosa 63 - 70 putkesta.

PS. Jos päädyt tekemään ilman jousitusta, väliosa kannattaa tehdä –kuorma-auton rungon mallin mukaan– noin 80x80x1,5 avoprofiilista (C- tai hattuprofiili), jotta se ei ota vastaan vääntöä ja kaikki pyörät ottavat maahan maaston muodoista huolimatta. Tässä tapauksessa istuinten selkänojia ei kannata kiinnittää jäykästi toisiinsa.


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 18:30
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Toinen juttu = mistä sulla on tuota 50x1 putkea. Diilaa mulle sitä jos on iso varasto. Tätähän on nyt 10 vuotta etsitty.

Multa ei mitään kysytty, mutta vastaan silti :mrgreen:
Pakoputkena löytyy -edelleen- millin seinällä putkia 25mm--76mm halkaisijoilla.
Esimerkiksi b-kauppa ym. autotarvikepuljut.

Ainakin meikäläisen ostamat pakoputket on olleet 1,5mm:n seinämällä. Kävin vielä mittaamassa jemmassa olevat 45 ja 50,8 milliset ettei jää pelkän muistin varaan. B- ja/tai M-kaupasta ovat.
Mitat niillä taitaa olla ihan ihmisten kiusaksi hieman pieleen :evil:


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 19:51
Kirjoittaja jviirret

Ei ne oo pieleen, ne pielessä olevat on tuuma mittoja.
Väitän vielä että tuo 2" eli 50,8mm seinämävahvuus on 1/16" eli 1,6mm. Ainakin pitäisi olla jos on standardien mukaista.

En mäkään ole koskaan nähnyt millin seinämällä olevaa pakoputki putkea.


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 19:56
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Ei ne oo pieleen, ne pielessä olevat on tuuma mittoja.
Väitän vielä että tuo 2" eli 50,8mm seinämävahvuus on 1/16" eli 1,6mm. Ainakin pitäisi olla jos on standardien mukaista.

En mäkään ole koskaan nähnyt millin seinämällä olevaa pakoputki putkea.

Voi olla yli 1,5 mm seinämiäkin, mutta mulla on 1,3 mm seinämällä. Mitä lie tuumina tuo. :roll:


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 20:09
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Voi olla yli 1,5 mm seinämiäkin, mutta mulla on 1,3 mm seinämällä. Mitä lie tuumina tuo. :roll:

Ei oikein mitään, ei tuuma eikä millikokoisena :shock: 3/64" olis 1,2 mm ja 7/128" on 1,4mm Mut ei kai niitä tommosilla mitoilla tehdä?
Koko salko vai venytetty/supistettu liitospää?


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 20:11
Kirjoittaja jooseha

Ainakin ohuita levyjä mittaavat tuumien sijaan gauge-asteikolla. Tuo 1,3mm on 16 gauge (1,291mm).

edit Paluu tulevaisuuteen :mrgreen:

jooseha kirjoitti:

Hups! Toi linkkaamani paksuustaulukko taitaakin olla alumiinille :oops:
Wikipedian taulukosta teräksen kohdalta katsomalla oikea arvo on 18 gauge (1,27mm). 16 gauge on taas teräksellä 1,59mm.
Pirun kuninkaalliset mitat :evil:


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 20:13
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Voi olla yli 1,5 mm seinämiäkin, mutta mulla on 1,3 mm seinämällä. Mitä lie tuumina tuo. :roll:

Ei oikein mitään, ei tuuma eikä millikokoisena :shock: 3/64" olis 1,2 mm ja 7/128" on 1,4mm Mut ei kai niitä tommosilla mitoilla tehdä?
Koko salko vai venytetty/supistettu liitospää?

Ok, saattoi se olla tuo ykskakkonenkin. Oli se hiukan vajaa 1,3 ja sahattu putken pää ei ollut aivan purseeton. :oops:

ED. Tuo Joosen mitta vaikuttaa juuri siltä, miltä se mauserissa näytti. Tosin tuosta viimeisestä desimaalista en ole aivan varma. :mrgreen:


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 20:19
Kirjoittaja jviirret

Ok, aina oppii uutta, tuossa esim 2 1/2" 16gauge pakoputkea:

Itellä vaan käsiin sattunu aina noita 1,6mm jämiä ni oon ajatellut että kaikki on sitä...


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 22 Syys 2020, 20:28
Kirjoittaja jooseha

Hups! Toi linkkaamani paksuustaulukko taitaakin olla alumiinille :oops:
Wikipedian taulukosta teräksen kohdalta katsomalla oikea arvo on 18 gauge (1,27mm). 16 gauge on taas teräksellä 1,59mm.
Pirun kuninkaalliset mitat :evil:


Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Lähetetty: 21 Heinä 2021, 12:06
Kirjoittaja Syväri

Sori, vähän on taas jäänyt tämä foorumin päivittely :oops:

50mm putki on hydraulisylinteriputkea muistaakseni polarikselta ja tilattu firman kautta. Nyt en kyllä just muista oliko se 1mm vai 1,5 vahvuudella.. Hieman haastavaa hitsata tigillä, ja sisäpuoli on aika hyvässä varastorasvassa. Onnistuu kuitenkin.

Projekti edennyt loman alettua vähän paremmin. Vähän arveluttaa kannattaako tästä tandemia tehdä, että suostuuko kukaan kyytiin kuitenkaan :lol: On tullut muutenkin tarpeeksi vaikeaksi taas tämä mutta pitäähän sitä haasteita olla. Seuraavaksi pitäis vetoniveliä alkaa sovittamaan, lisäksi tasauspyörästöstä pitäis tehdä kehitysversio. Ainakin rattaat sais olla vähän pienemmät ja sujuvammin rullaavat. Huono homma kun joutu tehdä runkoon kuopan että mahtui pyörimään. Ei vaan oo työmaalla oikein rattaiden tekoon työkaluja niin pitää soveltaa.

Rungon paino tällä hetkellä 11 kiloa ja täytyy olla tyytyväinen, noissa tukivarsissa on kuitenkin enemmän hitsisaumaa kuin muuta rautaa.

Keksin myös (omasta mielestäni ainakin) nerokkaan tavan toteuttaa polkimien etäisyyssäätö. Nyt on vähän turhaakin rautaa tuossa, mutta jos vaan ottais neliöputkea jonka kääntäis 45 astetta, rälläköis päälle pultin mentävän viillon ja toiseen kulmarautaan hitsais poljinkeskiön kiinni. Ja sitten sisäpuolelle pulteilla kiristettävä lattarauta kiilaksi. Pulttiin voi hitsata jatkovartta niin sais pikasäädön ilman työkaluja.

IMG_20210316_154251.jpg
IMG_20210316_154251.jpg (321.87 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210522_141927.jpg
IMG_20210522_141927.jpg (193.46 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210703_185123.jpg
IMG_20210703_185123.jpg (155.54 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210717_180659.jpg
IMG_20210717_180659.jpg (181.25 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210717_180707.jpg
IMG_20210717_180707.jpg (198.14 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210718_152037.jpg
IMG_20210718_152037.jpg (183.58 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210718_165311.jpg
IMG_20210718_165311.jpg (134.32 KiB) Katsottu 4260 kertaa
IMG_20210720_172656.jpg