Sivu 4/6

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 21:22
Kirjoittaja Pastori

Ja tässä meille kaikille toi Cruzbike tilting testijuttu: https://cruzbike.com/blogs/blog/tilting ... pe-testing


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 21:27
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:

Tässä sulle itelles muistiin se kohta missä Luggarion goes telemark: viewtopic.php?f=3&t=4227&hilit=luggARIO ... 40#p112181

Kiitos. Lukaisin läpi. En muistanutkaan, että kanttareiden ja muiden epätasaisuuksien ylitys helpottui telemarkperällä.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 21:37
Kirjoittaja Vilijami
Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.

Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.

No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 21:42
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.

Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.

No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?

Hyvä idea - levy voi olla paksu - joten siihen voisi rustata jarrulevyn jossa on soveliaasti rattaan pulttijako!


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 22:24
Kirjoittaja Härski

Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 22:28
Kirjoittaja Pastori
Härski kirjoitti:

Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..

Magura. Jarrujen jumala.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 22 Joulu 2020, 23:38
Kirjoittaja Vilijami

Yöllisiä koneinsinöörin mietteitä. :D

Esimerkki 1. Rakennetaan kallistusnivel jäykkään taka-akseliin ja sitä kallistetaan 45 astetta. Laitetaan jarrulevy ja satula poikittain kallistuksen lukitukseen.
Esimerkki 2. Rakennetaan telemark taka-akseli ja sitä kallistetaan 45 astetta. (170mm kampi x 2 eli 340mm korkeuseroa. Akseliväliksi tulee normaalilla keskiöllä ja kammen päihin pultatuilla navoilla suunnilleen sama 340mm) Laitetaan jarrulevy ja satula pitkittäin (kampirattaan paikalle) kallistuksen lukitukseen.

Esimerkissä yksi jarrulevy kääntyy 45 astetta. Esimerkissä 2 jarrulevy kääntyy 90 astetta. Telemark akselin kallistuksen eston vaatima jarruteho on vain puolet, koska välitys on kaksinkertainen. Menikö ajatus oikein?


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 07:39
Kirjoittaja Härski

Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.

Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..

Eikö?


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 09:00
Kirjoittaja PW

Jos telemarkperään haluaa kallistusjarrun, saisko sen värkättyä keskiörattaasta ja ketjusta - ajossa ketju olis löysällä vaikka kuminauhan perässä, kallistus jarrun sais päälle kun ketjun kiristää, jarrukahvalla tai jollain muulla, vielä patentoimattomalla, maailmaa järisyttävällä keksinnöllä :? :mrgreen: Rataskin olis jo kätevästi valmiina kiinni kammissa.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 11:50
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.

Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..

Eikö?

Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 12:59
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.

Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..

Eikö?

Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.

Joo, on se niin moniuloitteinen, että takapyörät kääntyvät rungon kallistuessa enimmillään 45 astetta vinoiksi oikealle tai vasemmalle riippuen kallistussuunnasta ja lisäksi ohjaavat takapäätä kallistuksen mukaan.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 13:03
Kirjoittaja jooseha

Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 13:18
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.

Tämä on hyvä idea. Kaksipyöräisissä, tai kallistuvissa kolmipyöräisissä pitäisi olla kunnollinen seisontajarru. Kolmipyöräiset pysyvät pystyssä tällä ja kaksipyöräiset paljon yksinkertaisemmalla seisontatuella. (Yhdistetty turvaviiri ja seisontatuki)

Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt. :(


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 13:24
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.

Vaatis takajarrut. Ja edelleen esitän huolen siitä, että telemark perän jarrut saattavat vauhdista jarruttaessa aiheuttaa tahatonta kallistumista.


Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Lähetetty: 23 Joulu 2020, 13:30
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt. :(

Olet tarjonnut jo aiemmin :D