Sivu 1/1

Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 26 Huhti 2021, 23:09
Kirjoittaja Zeppster

En löytänyt tällaista keskustelua... Te kokeneemmat ja viisaammat, miten on, jos esim Df: hampaattomien idlereitten tilalle vaihtaa Alphan tyyliin hampaalliset versiot ( vai onko Alphassa vain etumainen idleri hampaallinen)? Esim. Ginkgon sivuilla on 23:n hampaan, Alpha 7:ään ja Df:ään tarkoitettu malli, Alligtilla myös, samankokoinen mitoiltaan kuin nyt vakiona olevat hampaattomat.

Ilmeisesti voimansiirron melua tulee lisää, mutta jos siitä ei välitä, niin toimiikohan vetopuoli myös hampaallisilla? Voi olla, että vain kuvittelen ketjulinjan olevan napakamman ja "suoremman" kuin kumirenkaallisilla hampaattomilla? Aiheuttaakohan hampaallisten idlereiden toiminta ketjun hyppimistä hampaalta toiselle, kun vaihtaa vaihteita? Mitä mieltä, vai onko mitään mieltä?


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 27 Huhti 2021, 08:17
Kirjoittaja jooseha

Hyvin toimii. Maailma on täynnä nojakkeja(myös täyskatettuja), joissa on hammastettu taittopyörä :wink:


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 27 Huhti 2021, 08:24
Kirjoittaja jori

Tästä taittopyörien hammastuksen tarpeellisuudesta on enemmän juttua toisaalla. Hammastus on hyödyllinen loivilla taittokulmilla kahdesta syysta. Hampaat ohjaavat ketjua paremmin, jolloin se ei putoa niin helposti alas taittopyörältä. –Kinnerissä tämä on tarpeeton ominaisuus. Toisaalta hampaat vaimentavat loivan taittokulman hyötysuhdetta heikentävää värähtelyä. –Tästä saattaa olla jopa hyötyä sileään nähden.

Ääni, joka kinnerissä korostuu, lienee se syy, miksi kinnereissä käytetään yleensä kumirenkaallisia taittopyöriä

Aiheesta lisää ketjuissa "Ketjunohjainrissat mietityttävät" ja "Eron ketjuputkista"


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 27 Huhti 2021, 22:52
Kirjoittaja rosteri

DF:ssä oli aluksi hampaalliset ja myöhemmin hampaattomat. Muistan nähneeni joskus videon testistä, jossa hampaattomalla oli pienempi vastus, mutta en muista oliko perusteita. Minulla on nyt vetopuolella hampaallinen ja paluuputken tilalla hampaaton. Laittaisin itse jatkossa hampaallisia, ovat fiilispohjalta fiksumman oloisia. Mutta molemmat taitavat toimia DF:ssä ihan yhtä hyvin.


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 28 Huhti 2021, 08:59
Kirjoittaja Mahe

Oisko sulla kuvia tuosta paluuputken korvaavasta, mitä sen asentamine vaati? Mullakin on käynyt mielessä, rullat menee vaihtoon joka tapauksessa seuraavan kerran ketjua vaihtaessa.


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 02 Touko 2021, 11:00
Kirjoittaja rosteri
Mahe kirjoitti: 28 Huhti 2021, 08:59

Oisko sulla kuvia tuosta paluuputken korvaavasta, mitä sen asentamine vaati? Mullakin on käynyt mielessä, rullat menee vaihtoon joka tapauksessa seuraavan kerran ketjua vaihtaessa.

DF ketjussa kun menee 1-2 sivua taaksepäin, niin löytyy muutama kuva. Sorvasin paluuidlerin kapeammaksi, että pyörivät aivan vierekkäin.


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 02 Touko 2021, 11:28
Kirjoittaja jori
rosteri kirjoitti: 02 Touko 2021, 11:00
Mahe kirjoitti: 28 Huhti 2021, 08:59

Oisko sulla kuvia tuosta paluuputken korvaavasta, mitä sen asentamine vaati? Mullakin on käynyt mielessä, rullat menee vaihtoon joka tapauksessa seuraavan kerran ketjua vaihtaessa.

DF ketjussa kun menee 1-2 sivua taaksepäin, niin löytyy muutama kuva. Sorvasin paluuidlerin kapeammaksi, että pyörivät aivan vierekkäin.

DF-ketjuja on kolme. Jos tiedät, mistä viestistä on kyse, sinun on se tietenkin helppo löytää. Muut joutuvat tekemään isomman työn löytääkseen ensin edes oikean ketjun. Siksi näillä keskustelufoorumeilla on tapana käyttää linkkejä viesteihin, joihin viitataan. Tarkoitus on tehdä lukeminen muille helpommaksi.
Tässä linkki viestiin, jossa rosteri sorvaa taittopyöriä kapeammaksi. Lopputulos näkyy kolme viestiä alempana ja on tällainen. Kuva


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 02 Touko 2021, 18:01
Kirjoittaja ukram2

Laitoin juuri Fujiniin uudet ketjut, uudet putket, "uuden" idlerin.

Sähköputket, kun Etran myyjä ei suostunut myymään malliputken perusteella, tai ei ehkä muutenkaan.

Idlerissä on uutena featurena hampaiden lisäksi "reunat" ja putkenpidike on jotenkin löysästi akselissa kiinni, mutta kuitenkin jäykkää metallia.

Valkoinen putki luo tyylikkään kontrastin mustan rungon ja rasvaisten ketjujen kanssa :mrgreen:

Kahta eri sähköputkilaatua, pääsee testaamaan kumpi on huonompi.

putket.jpg

Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 08 Touko 2021, 12:10
Kirjoittaja Zeppster

Päädyin sitten laittamaan omaan kulkupeliin vain yhden hammastetun taittopyörän, eteen. Penkin alla olevan vaihdoin takaisin alkuperäiseksi hampaattomaksi. Jotenkin tää kombo vaan toimii sittenkin jouhevammin. Mutta tuo jyrkemmän kulman etummainen tuntuu jämptimmältä hampaallisena. Ja jotenkin on nyt vähän helpompi kiihdytyksissä ja ylämäkeen poljettaessa.

Toi paluupuolen "idleröinti" näyttää mielenkiintoiselta, pitää ottaa harkintaan, nyt kun noita taittiksia on sattuneesta syystä useampi laatikossa odottamassa hyötykäyttöä


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 26 Touko 2021, 20:15
Kirjoittaja ajou

Huonoja on kumpikin sähköputki. Pitää paljon enemmän melua, kuin pehmeämmät "oikeat" ketjuputket. Saat melua vähän pienemmälle, kun lämmität noita putkien päitä ja levität vähän esim. pyöreällä ruuvarin kahvalla.


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 26 Touko 2021, 22:53
Kirjoittaja samuel

Raskaan kaluston nylon paineilmaputkea on käytetty, on aika pehmeää. Saa marmoritiskeiltä (volvo, scania) tai tarvikkeena ( tavo, trailcon, raskaspari). Ainoo että tulee kieppinä, tarvii suoristaa jollain.


Re: Kinneriin hammastetut idlerit?

Lähetetty: 27 Touko 2021, 11:07
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti: 26 Touko 2021, 22:53

Raskaan kaluston nylon paineilmaputkea on käytetty, on aika pehmeää. Saa marmoritiskeiltä (volvo, scania) tai tarvikkeena ( tavo, trailcon, raskaspari). Ainoo että tulee kieppinä, tarvii suoristaa jollain.

Kuumailmapuhaltimella lämmittelin sisäkurvin puolelta, niin oikesi yllättävän suoraksi. Sitten tukee jäähtymisen ajaksi suoraan.