Sivu 5/8

Re: Quest 668

Lähetetty: 14 Marras 2021, 19:45
Kirjoittaja Laalli12

Tänään lenkillä ajovalot sammuivat kesken lenkin Harjavallasta vajaat 10 km Kullaalle päin noin kello 17. Pakkanen varmaan vaikutti akkuun jotenkin, sillä kuvittelin akussa olevan vielä reilusti virtaa jäljellä. Aiemmin akku on kestänyt paljon kauemmin. Ajelin sitten äkkiä takaisin Harjavaltaan, kun oli onneksi vielä riittävästi valoa, jotta näki eteensä, ja Harjavallasta Nakkilaan on katulamput koko matkalta.

Aiemmassa viestissä mainitsemani oikeanpuoleisen etujarrun kolina on muuten hävinnyt.

Nastarenkaat pitäisi varmaan joskus laittaa, jos meinaa talvella ajella. Mahtuvatkohan 42-milliset Marathon Winterit kinneriin ilman, että kääntösäde rajoittuu liikaa? Sellaiset löytyisi valmiiksi. Taakse pitäisi ostaa talvirengas. Osaako joku suositella hyvää rengasta?


Re: Quest 668

Lähetetty: 15 Marras 2021, 06:58
Kirjoittaja tm
Laalli12 kirjoitti:

...Nastarenkaat pitäisi varmaan joskus laittaa, jos meinaa talvella ajella. Mahtuvatkohan 42-milliset Marathon Winterit kinneriin ilman, että kääntösäde rajoittuu liikaa? Sellaiset löytyisi valmiiksi. Taakse pitäisi ostaa talvirengas. Osaako joku suositella hyvää rengasta?

Kaikki on suhteellista: itsellä on 44-milliset eturenkaat, joilla kääntösäde on... no Questin tyyliin iso. Mutta kuitenkin pienempi kuin 50 mm leveillä renkailla, jotka kinnerissä oli alkuun alla.

Kokeilemalla selviää, eli Winterit vaan alle ja baanalle. Takanastarenkaasta ei itsellä ole suosituksia, koska en aja Questilla talvella. Sen mitä taannoin kokeilin, niin vähäinenkin lumi hyydyttää menon, ja takarenkaan vetopito on heikko, koska pyöräkuorma pieni. Ja vastaavasti liukkaalla takapään sivuluistot eivät ole Questilla mukavia -> turvaton fiilis.


Re: Quest 668

Lähetetty: 15 Marras 2021, 12:11
Kirjoittaja PW

Nuori herra Hirven Noja kertoo talvikilometrikisaketjussa tuommoista. Hänellä lienee eniten kokemusta talviajosta kinnerillä - ei myö vanhat jakseta enää :mrgreen:
Nimimerkki Hirven Noja:
"Re: Talvikilometrikisa 2019
Viesti 16 Tammi 2019, 20:09

Edessä on 50mm shreddat ja takana joku schwalben nastarengas, olisko marathon winter. Täälläpäin ei ole eteen juuri nastoja kaivannut, mutta takana tuntuu olevan sitäkin tärkeämpi, monessa paikassa mennään ihan pidon rajamailla"

Ja jossain toisessa kohtaa kirjoitti, ett pyörähdyksiä parhaiten estää juurikin nastoitettu takarengas, eturenkailla ei kai niin väliä. Samoin luulis pidon kannalta olevan.


Re: Quest 668

Lähetetty: 15 Marras 2021, 21:28
Kirjoittaja takakeno

Kyllä ne 42 mm renkaat siihen sopii.
Samanlaiset nastarenkaat vaihdoin itse juuri Quattroveloon.
Ei ajaminen nelipyöräisellä vaarallista ole ,mutta
en kuitenkaan aja koko talvea.

Viime talvena yritin, mutta ei se onnistunut.
Märkä lumi tukki pyöränkotelot ja painoi jarruvaijerinkuoret rikki.
Sen jälkeen jarrut jäätyivät helposti jumiin.
Ajaminen lumessa on raskasta ja hidasta.

Kolmipyöräisellä eli Mangolla en edes halunnut yrittää ajaa talvella.
Mielummin ajan maastopyörällä talvella.


Re: Quest 668

Lähetetty: 16 Marras 2021, 10:19
Kirjoittaja Laalli12

Kinnerissä ei tällä hetkellä jostain kumman syystä toimi mikään sähkölaite, vaikka latasin akun. Mistä tämä voi johtua? Ajelin eilen Poriin otsalampun kanssa.


Re: Quest 668

Lähetetty: 16 Marras 2021, 10:48
Kirjoittaja Wacky
Laalli12 kirjoitti: 16 Marras 2021, 10:19

Kinnerissä ei tällä hetkellä jostain kumman syystä toimi mikään sähkölaite, vaikka latasin akun. Mistä tämä voi johtua? Ajelin eilen Poriin otsalampun kanssa.

Akku voi toki olla viallinen, mutta vika on luultavasti johdoissa tai liittimissä itse kinnerissä.


Re: Quest 668

Lähetetty: 16 Marras 2021, 12:31
Kirjoittaja TMS

Kannattaa ihan ekaks tarkastaa sulake, joka todennäköisesti löytyy sieltä vasemman etupyöräkotelon päältä. Itsellä se aikanaan Stradassa hajosi ihan vain tärinästä ilmeisesti, sillä palaneelta se ei näyttänyt.

Talvirenkaista sanoisin, että eturenkaisiin ei tarvi, mutta taakse voi olla järkevä, jos meinaa liukkailla ajaa. Joku schwalbe ice spiker tai suomityres extreme olisivat varmasti pitomielessä parhaita, mutta ovat maastopyörän renkaina sen verran leveät, etteivät välttämättä mahdu kunnolla pyörimään.

Lumikeleillä ei kinneröinnissä juuri järkeä ole vaikka noissa omissa kinnereissä on kattamattomat etukiekot, enkä niitä ole tukkoon saanut takakenon kuvaamalla tavalla. Itse olen talvella ajanut lähinnä pitkillä plus jaksoilla kun ajoradalla asfaltti näkyvissä, tai sitten reilummalla pakkassäällä jos ei pahoja polanteita teillä ole. Kummallakaan noista keleistä ei juuri nastoja tarvi. Huonommassa ajokelissä hommasta menee mielestäni mielekkyys, ja ajan ihan eri pyörillä silloin (sähköavusteisella tai luomu läskillä lähinnä). Enkä usko, että nastarengas/renkaat kinnerissä asiaa muuksi muuttaisi.


Re: Quest 668

Lähetetty: 16 Marras 2021, 19:28
Kirjoittaja Laalli12
TMS kirjoitti: 16 Marras 2021, 12:31

Kannattaa ihan ekaks tarkastaa sulake, joka todennäköisesti löytyy sieltä vasemman etupyöräkotelon päältä. Itsellä se aikanaan Stradassa hajosi ihan vain tärinästä ilmeisesti, sillä palaneelta se ei näyttänyt.

Sulake oli ehjä.


Re: Quest 668

Lähetetty: 18 Marras 2021, 15:16
Kirjoittaja Laalli12

Tänään koulussa liikuntatunnilla pyörälenkillä valot alkoivat yhtäkkiä toimia, vaikka en tehnyt niille mitään.


Re: Quest 668

Lähetetty: 18 Marras 2021, 17:41
Kirjoittaja Härski

Taitaa jossain olla kosketushäiriö. Todennäköisesti jossain johtosarjan liittimessä, mahdollisesti joku johto on myös voinut vaurioitua ja saa kosketuksen sillointällöin.

Nyt kun sait valon palamaan, niin kääntele johtoja ja liittimiä kunnes huomaat mitä kohtaa heiluttelemalla valo pätki..

Tämä oli siis ns valistunut arvaus.

Mulla on kans valo- onkelmia. Kesällä takavalo hyppäsi tielle, eikä se ole vieläkään hypännyt takaisin kiinni pyörään. Ei millään vaikka kuinka sitä soimaa ja odottelee..

Noh. Eipä tule enää oikeestaan ajeltuakkaan. :cry:


Re: Quest 668

Lähetetty: 19 Marras 2021, 09:52
Kirjoittaja mika

Olen poistanut näistä akkupaketeista ”suojauselektroniikan”. Tämän jälkeen olen saanut taas toimimaan. Tämä piirilevy on niin huonosti suojattu että ei näytä kestävän.
VeloMika


Re: Quest 668

Lähetetty: 19 Marras 2021, 19:03
Kirjoittaja Laalli12
Härski kirjoitti: 18 Marras 2021, 17:41

Taitaa jossain olla kosketushäiriö. Todennäköisesti jossain johtosarjan liittimessä, mahdollisesti joku johto on myös voinut vaurioitua ja saa kosketuksen sillointällöin.

Nyt kun sait valon palamaan, niin kääntele johtoja ja liittimiä kunnes huomaat mitä kohtaa heiluttelemalla valo pätki..

Tämä oli siis ns valistunut arvaus.

Mulla on kans valo- onkelmia. Kesällä takavalo hyppäsi tielle, eikä se ole vieläkään hypännyt takaisin kiinni pyörään. Ei millään vaikka kuinka sitä soimaa ja odottelee..

Noh. Eipä tule enää oikeestaan ajeltuakkaan. :cry:

Eilen illalla lenkillä osuin kädellä sulakkeeseen, ja valo rupesi vilkkumaan. Huomasin, että sulakkeen liittimissä on jokin ongelma, ja sähkölaitteet toimivat vain niiden ollessa oikeanlaisessa asennossa.


Re: Quest 668

Lähetetty: 30 Marras 2021, 20:28
Kirjoittaja Laalli12

Tänään lenkillä jonkin matkaa Järilästä Kiukaisiin päin onnistuin taas ajamaan ympäri. Luulen, että jompi kumpi etupyörä osui johonkin, sillä tie oli täysin suora. Kinneri pyörähti katon kautta ympäri ja pysähtyi kyljelleen poikittain keskelle tietä. Kerrankin kypärästä taisi olla hyötyä. Samalla sulake irtosi, joten olin siis ilman valoja kyljellään keskellä tietä. Myös peilit irtosivat. Onneksi muuta liikennettä ei ollut, ja pääsin nopeasti pois tien keskeltä. Tie oli lähes kokonaan jäässä, ja ehkä tämän vuoksi kovin pahoja naarmuja ei kinneriin tullut. Kävin tutkimassa tietä, mutta en löytänyt sieltä mitään, joka olisi voinut kinnerin kaataa. Kun lähdin jatkamaan matkaa, huomasin muutaman kilometrin päästä lähteneeni väärään suuntaan, eli olin ilmeisesti myös tutkinut tietä väärästä suunnasta.


Re: Quest 668

Lähetetty: 30 Marras 2021, 20:56
Kirjoittaja kristiansalikoski

Hurjan kuuloista. Helpotus että sulla oli hyvääkin onnea matkassa. Onko sulla jo nastarengas takana?


Re: Quest 668

Lähetetty: 30 Marras 2021, 22:13
Kirjoittaja Vilijami

Kerran orava juoksi lwb tadpolen eturenkaan alle, siitä etupyörä pomppasi ilmaan ja meinasin kaatua, mutta iso nurmikenttä kelvin vierellä mahdollisti kurvailut kallistuksen suuntaan.
Kinneristä ei välttämättä näe renkaan alle juoksevia eläimiä.
Suosittelen harjoittelemaan turvallisissa olosuhteissa tasapainoilua kahdella renkaalla, niin hyvin että se jää selkärankaan. Silloin osaa luonnostaan reagoida oikein kaatumavaaratilanteissa.