Laalli12 kirjoitti: ↑30 Marras 2021, 20:28
Tänään lenkillä jonkin matkaa Järilästä Kiukaisiin päin onnistuin taas ajamaan ympäri. Luulen, että jompi kumpi etupyörä osui johonkin, sillä tie oli täysin suora. Kinneri pyörähti katon kautta ympäri ja pysähtyi kyljelleen poikittain keskelle tietä. Kerrankin kypärästä taisi olla hyötyä. Samalla sulake irtosi, joten olin siis ilman valoja kyljellään keskellä tietä. Myös peilit irtosivat. Onneksi muuta liikennettä ei ollut, ja pääsin nopeasti pois tien keskeltä. Tie oli lähes kokonaan jäässä, ja ehkä tämän vuoksi kovin pahoja naarmuja ei kinneriin tullut. Kävin tutkimassa tietä, mutta en löytänyt sieltä mitään, joka olisi voinut kinnerin kaataa. Kun lähdin jatkamaan matkaa, huomasin muutaman kilometrin päästä lähteneeni väärään suuntaan, eli olin ilmeisesti myös tutkinut tietä väärästä suunnasta.
Sanoisin kyseessä olleen takapyörän heikosta pidosta johtuneen ajostabiilisuuden menetyksen. Kun takapyrörän sivuttaispito on etupäätä huonompi, on ajoneuvolle olemassa kriittinen nopeus, jonka yläpuolella se lähtee heittelehtimään, eikä vastaohjaus kykene sitä tasoittamaan.
Ylikriittisellä nopeudella heittelehtimisien käynnistymiseen riittää mikä tahansa häiriö, joka ylittää ohjailukykykynnyksen.
Ainoa asia, mitä tässä tilanteessa voi tehdä on nopea jarruttaminen ja vauhdin hidastaminen alle kriittisen nopeuden. Tämän jälkeen ajoneuvo on jälleen ohjattavisssa.
Kinnerin etupyörät kääntyvät niin vähän, ettei perän lähtiessä luistoon vastaohjauksesta ole yleensä hyötyä. Perän luistoon pitäisi kyetä reagoimaan niin nopeasti, että pieni ohjauskulma riittää. Yleensä ei riitä.
Tästä syystä takarenkaan pitää kinnerissä olla aina sevästi pitävämpi kuin eturenkaiden. Sama koskee tietysti kaikkia ajoneuvoja. Erityisesti kyse on sivuttaispidosta, joka ei ole sama asia kuin vetopito.
Suosittelen asentamaan talveksi taakse teräväreunaisilla nappuloilla varustetun, selvästi eturenkaita paksumman renkaan. Tämä siksi, ettei polkupyöriin ole olemassa teräväolkaisia talvirenkaita. Syvät, mahdollisimman pitkittäiset uratkin ovat hyödyksi sivuttaispidon kannalta mutten osaa suositella mitään erityistä rengasmallia.
Ongelma ratkeaa myös heikentää eturenkaiden sivuttaispitoa asentamalla sinne takarengasta sileämmät renkaat.
PS. Näille kaatumisviesteille olisi oikeastaan parempi paikka "Onnettomuudet" ketju, jotta mahdollisimman moni voisi viisastua myös toisen vahingosta. Kopioi tuo onnettomuuskertomuksesi sinne. Jatketaan siellä tätä talvirengaspohdintaa, jonka toivon tästä nousevan.
PS2. Olitkin ehtinyt tätä kirjoittaessani vastaamaan noihin renkaita koskeviin asioihin. Jos sinulla on jo nastarengas takana, ei ole muuta tehtävissä, kuin poistaa etupyöristä nastarenkaat, tai lisätä taakse nastoja. JOka tapauksessa taakse pitää saada enemmän sivuttaispitoa. (Tämän keskustelun paikko on onnettomuusketjussa)