Shimana nexsus
Mistähän saa noihin napoihin eri kulmilla olevia lukitus prikkoja, vai mikä lie tuon osan nimi.
Niitä on olemassa eri väreinä ja ne eri asetuskulmilla.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Mistähän saa noihin napoihin eri kulmilla olevia lukitus prikkoja, vai mikä lie tuon osan nimi.
Niitä on olemassa eri väreinä ja ne eri asetuskulmilla.
Mihin tarvitset eri kulmilla olevia?
Kivijalkasta voi jostain löytyä, mutta helpommalla pääset kun netistä tilaat.
Mulla on muistaakseen vertikaali droppareille tarkoitettu pari. Taisivat olla sininen ja vihreä
Mulla on sininen,vihree ja musta ,harmaa . Haen sellaista joka kävisi suoraan alhaalta , olikohan keltanen se toinen ??
Tosin en varma , täytyy käydä viellä paikallisessa . Jos heidän miljoona laatikossa.
Netistä en viellä löytänyt .
Kertokaa mitä väliä sillä akselin asennolla oikein on? Itse olen asennellut nexusta vaikka mihin suuntaan olevilla dropouteilla ja aina on toiminut? Mitä tein väärin?
Niillä on tarkoitus estää akselia pyörähtämässä , kun esim. jarrutettaessa ja toinen tarkoitus on asettaa vaihteensiirto
oikeeseen kohtaan ja lukita se siihen .
Nää on vain sellaisia varmistuksia, kun kaikki haarukan lehdet ei ole kovin tarkaan valmistettu . Niin niihin jää liikaa välystä .
Se dropparin prikka määrää sen, mihin suuntaan vaihtajavaijerin varsi osoittaa. Tavallisesti vaihdevaijeri tulee takahaarukan alahaaraa pitkin ja tuon varren pitää siis osoittaa suoraan eteen päin. Jos droppariprikka on väärä, osoittaa tuo varsi muualle kuin suoraan eteen ja vaihdevaijerin kanssa tulee ongelmia.
Asentobrikka näkyy kuvassa huonosti, koska on musta. Se osoittaa mutterin alla vasemmalle yläviistoon, kun vaihdevaijerin varsi osoittaa suoraan oikealle.
Jarrutusvoimat menee kai sen erillisen varren kautta, joka kiinnitetään vasempaan takakolmion alaputkeen, mutta polkuvoimat menee akselin kautta ja siinä prikkoja tarvitaan.
Kun asiaa miettii niin kestääkö se prikka tosiaan kaiken polkuvoiman? Jos 100-kiloinen kuski seisoo 170mm kammen päässä ja eturatas on kaksi kertaa takaratasta isompi, taakse tulee 83Nm. Prikka tukeutuu ehkä 1,5cm päähän momenttiakselista, joten siihen pisteeseen tulee 5,6kN voima. Tukipisteellä on pinta-alaa ehkä max 25 neliömilliä, joten paine on 110MPa yhtä prikkaa kohden (yksi prikka akselin molemmissa päissä).
Tietysti osa voimasta menee prikan ja rungon välisen kitkan kautta. Varmaan hyvinkin suuri osa. Kovia voimia tulee myös akselin ja prikan väliin. Eikä tässä tullut huomioitua vaihteiston välityksiä...
Katsoin Alfine 8 -navasta, joka oli pystysuuntaisissa dropouteissa, että oikealle kuuluu sininen prikka ja vasemmalle vihreä.
Polkumies kirjoitti: ↑29 Syys 2022, 01:56Jarrutusvoimat menee kai sen erillisen varren kautta, joka kiinnitetään vasempaan takakolmion alaputkeen, mutta polkuvoimat menee akselin kautta ja siinä prikkoja tarvitaan.
Kun asiaa miettii niin kestääkö se prikka tosiaan kaiken polkuvoiman? Jos 100-kiloinen kuski seisoo 170mm kammen päässä ja eturatas on kaksi kertaa takaratasta isompi, taakse tulee 83Nm. Prikka tukeutuu ehkä 1,5cm päähän momenttiakselista, joten siihen pisteeseen tulee 5,6kN voima. Tukipisteellä on pinta-alaa ehkä max 25 neliömilliä, joten paine on 110MPa yhtä prikkaa kohden (yksi prikka akselin molemmissa päissä).
prikka2.jpg
Tietysti osa voimasta menee prikan ja rungon välisen kitkan kautta. Varmaan hyvinkin suuri osa. Kovia voimia tulee myös akselin ja prikan väliin. Eikä tässä tullut huomioitua vaihteiston välityksiä...
Akselin ja prikan väliin tulee sama momentti kuin prikka siirtää haarukkaan.
Tuo momentti ei suinkaan ole sama kuin takarattaalle tuleva momentti ketjun kautta. Akselin haarukkaan siirtämä momentti jopa vaihtaa suuntaa nelosvaihteen kohdalla. Nelosella akseli ei välitä vääntömomenttia haarukkaan juuri lainkaan (1-0,989)xM. Nelosta pienemmillä vaihteilla akseli ottaa haarukasta lisämomenttia takapyörän pyörittämiseen, eli akseli haluaisi pyöriä taakse päin, nelosta suuremmilla vaihteilla eteen. Nämä momentit ovat tietenkin välityssuhteiden suhteessa.
Koodi: Valitse kaikki
Nexus Gear range
Nexus is a family of parts, of which the Nexus Inter 7 seven speed hub is one.
The overall range of the Nexus 7-speed is 245%:
Ratio 0.632 0.741 0.843 0.989 1.145 1.335 1.545
Step 17.3% 13.8% 17.3% 15.8% 16.6% 15.8%
Suurimmalla vaihteella prikkojen välittämä momentti on (1-1,545)xM, eli noin puolet takarattaalle välittyvästä ketjuvaihteen momentista. Ykkösvaihteella (1-1/0,632)xM eli hitusen enemmän 0,58 x M.
Sheldon Brown sivulla hyvä selostus näistä prikoista. https://sheldonbrown.com/nexus-mech.html