Sivu 4/17

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 13:48
Kirjoittaja Vilijami
Jarcco kirjoitti: 04 Helmi 2023, 12:57

Mitenhän kumipalajousituksen sisempi akseli on yleensä lukittu paikalleen sivusuunnassa?

Ei mitenkään. Kitkalla pelkästään.

Jori ehdottaisi narua omavalmiste-akselin sisään :D


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 14:20
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: 04 Helmi 2023, 13:48

narua

899E73DCC2CEA8C258EF949CF2A150B6.jpg
F54TA0GKHNF0BC6.png
F54TA0GKHNF0BC6.png (78.61 KiB) Katsottu 1174 kertaa

Siinä voisi olla ideaa...


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 18:42
Kirjoittaja jori

Ei niissä tavallisesti ole mitään sivutukea, vaan pysyvät paikoillaan, koska kumipökäleet ovat tiukasti puristuksissa tuolla välissä.

Ne laitettiin sinne aiemmin venyttämällä pitkä pökäle kapeaksi, pujotettiin sisälle koloonsa ja päästettiin venytys pois ja lopuksi katkaistiin kumi. Siksi pitkä pökäle, että etupäästään kumipökäle pitää ohentaa niin, että se saadaan kolosta läpi ennen kuin sitä aletaan venyttää. Pitkä pökäle pujotetaan kolosta läpi lähes kokonaan, vain loppu häntä jätetään reikään ennen kuin katkaistaan. Näin samalla ohennuksella saadaan tehtyä useita asennuksia.

Nykyään pyöreät kumipökäleet puristetaan teräsmuotissa kolmiomaiseen muotoonsa, jäähdytetään nestetypellä kovaksi ja pujotetaan paikoilleen. Pysyvät kylmänkohmeisina kolmiomaisessa muodossaan sen aikaa, kunnes saadaan paikoilleen. Lämmetessään sitten pullistuvat ja kiristyvät paikoilleen.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 20:16
Kirjoittaja Polkumies

Nyt on kovettumassa Sikaflexistä tehdyt patukat, joilla saisi koko nurkan täyteen. Saa nähdä, kuinka kauan kovettumisessa kestää...

02-fi_FI-Sikaflex-221-300-ml-1x1_hybrisProductImages.png
02-fi_FI-Sikaflex-221-300-ml-1x1_hybrisProductImages.png (109.1 KiB) Katsottu 1119 kertaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 20:32
Kirjoittaja tm
Polkumies kirjoitti: 04 Helmi 2023, 11:32
tm kirjoitti: 28 Tammi 2023, 22:23

Itsellä on 60 ja 70 ShA kovuuksista ainetta.
Siis tuon tyyppistä tavaraa:
https://www.easycomposites.eu/xencast-p ... ane-rubber

Kuinka elastista se on? Että kestääköhän repeämättä riittävän muodonmuutoksen. Tuo EPDM-nauha venyy noin 30% kiltisti ja alkaa sitten vastustamaan venytystä todella kovaa.

On elastista, mutten ole kokeillut tehdä mitään isoja veynytyksiä tuolle materiaalille.
Eikä repeämisen kestostakaan ole omakohtaista kokemusta.

Tuossa rakenteessa oleellista lienee tuo esijännitys, jotta jouston alkuosasta saa "löysät" pois?
Jos toteutuksen hoitaisi suoraan valamalla polyuretaanikumin putkien väliin, niin käykö niin että alkujousto on liian löysä ja muuttuu sitten nopeasti liian jäykäksi? Valu siis suoraan putkien väliin sopivan paksuisina kerroksina, joiden väliin aina kerros esim. solumuovia tuomaan laajenemistilaa (kumi kokoonpuristumatonta...).


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 21:21
Kirjoittaja Polkumies
tm kirjoitti: 04 Helmi 2023, 20:32

Tuossa rakenteessa oleellista lienee tuo esijännitys, jotta jouston alkuosasta saa "löysät" pois?
Jos toteutuksen hoitaisi suoraan valamalla polyuretaanikumin putkien väliin, niin käykö niin että alkujousto on liian löysä ja muuttuu sitten nopeasti liian jäykäksi?

Hyvä huomio... pitäisi siis yrittää saada vain paksumpaa kumia paikalleen. Tai valmis elementti esim. peräkärrystä.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 21:26
Kirjoittaja Vilijami

Peräkärryn akselit on pienimmillään 750kg kuormalle. Taitaa olla melkoisen jäykkä polkupyöräkäytössä?


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 21:47
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: 04 Helmi 2023, 21:26

Peräkärryn akselit on pienimmillään 750kg kuormalle. Taitaa olla melkoisen jäykkä polkupyöräkäytössä?

Jotain 550kg akseleita on, ja jos tukivarren pituutta kasvattaisi kärryyn verrattuna ja akselista leikkaisi lyhyemmät pätkät, voisi päästä sopivaan jäykkyyteen.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 04 Helmi 2023, 21:54
Kirjoittaja tm

Tämä alkaa kuulostaa siltä, että PU-valu on kokeiltava...
Tarvii tsekata ensi viikolla, löytyykö sopivia putkenpätkiä hyllystä.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 05 Helmi 2023, 07:53
Kirjoittaja vetu

Huomenta!
on saatavana vastaavalla kumijousella olevia ketjun/hihnan kiristyspyöriä. Niistä voisi löytyä sopivan kokoisia. Muiataakseni Etrasta tai muista alan liikkeistä löytyy.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 05 Helmi 2023, 10:04
Kirjoittaja Polkumies

https://www.etra.fi/fi/se-50-kiristinel ... 0500019598

SE_SE_G_SE_W_600.jpeg
SE_SE_G_SE_W_600.jpeg (22.79 KiB) Katsottu 1006 kertaa

Sieltä tosiaan löytyy. Pitää kysyä hintaa. Vaan mitenkäs tällainen kestää sivuttaisvoimia? Elementti on niin lyhyt, että sisempi putki pääsee vääntymään ja ohjauskulmat voivat muuttua. Myös tukivarren kiinnitys epäilyttää. Hitsaaminen on nyt poissuljettu kun kumit ovat jo paikallaan.

Pitäisi yhdistää kaksi elementtiä näin:

kaksi elementtiä.jpg

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 05 Helmi 2023, 10:29
Kirjoittaja Vilijami

Rostan kataloogissa on speksejä. https://rosta.com/wp-content/uploads/2 ... sioner.pdf

Toisessa kataloogissa on läpiputkitettavia elementtejä. https://rosta.com/wp-content/uploads/2 ... ements.pdf


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 05 Helmi 2023, 11:06
Kirjoittaja Vilijami

Taulukko josta voi tarkkailla tarvittavia momentteja.


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 05 Helmi 2023, 11:37
Kirjoittaja tm

Yksi mikä näissä kumijousituksissa on itseä arveluttanut ympärivuotisessa käytössä, on jäykistyminen pakkasessa. Tuleeko ajokista kivireki talvella? Toki materiaaleilla on eroa pakkasenkestossa. Ja onneksi renkaat kuitenkin joustaa, vaikka itse jousitus jäykistyisikin...


Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Lähetetty: 05 Helmi 2023, 11:44
Kirjoittaja Polkumies

Tuollainen 45x45x100mm palikka tuottaisi suunnilleen halutun 74Nm 10° kiertymällä. Siltä osin taulukko vastaa omia tuloksiani, että 30° kiertymä vaatii noin viisinkertaisen momentin 10 asteeseen verrattuna. Vain absoluuttiset arvot eroavat. Tarvittaviin momentteihin voisi siis päästä, jos vielä paksumpaa kumia saisi paikalleen. Elementin pituutta voisi myös hyvin kasvattaa ainakin 200 milliin, mikä olisi hyvä vastustamaan muihin suuntiin vääntäviä voimia.

tm kirjoitti: 05 Helmi 2023, 11:37

Yksi mikä näissä kumijousituksissa on itseä arveluttanut ympärivuotisessa käytössä, on jäykistyminen pakkasessa. Tuleeko ajokista kivireki talvella?

Hyvä kun muistutit. Tätä pitikin testata. Jousielementit pihalle jäähtymään. Yksi tärkeä jousituksen tavoite olisi juurikin ajon pehmentäminen epätasaisella lumella ja jäällä. Kesällä pärjäisi ilmankin.

Edit. parin asteen pakkasessa jousi ehkä jäykkeni hieman, mutta toimi edelleen. EPDM säilytti ehkä elastisuutensa hieman paremmin. Mutuilua kaikki silti... hienointa olisi jousitus, jossa voisi lisätä ja vähentää joustoelementtejä lämpötilan muuttuessa.