Sivu 2/4

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 12 Loka 2022, 23:49
Kirjoittaja tm

Tänään sain vanteiden sivulevyjen väkertämisen alkuun. Materiaalina 3 mm paksu alumiinilevy. Aihioiden leikkely levystä sujui yllättävän sähäkästi heiluripistosahalla, pitääpä hyödyntää tuota jatkossakin.

Päädyin tällä kertaa sorvin käyttöön (jyrsimen sijaan), ohuita levykappaleita en olekaan sillä aiemmin käsitellyt. Kun sain levyn kiinni sorviin, niin huomasin etteihän mulla ole sopivaa terää ko. hommaan... Onneksi työkalulaatikosta löytyi isän jäljiltä sopiva pätkä jotain työkaluterästä, jonka toinen pää oli valmiiksi terotettu -> sai luvan kelvata pistoteräksi. Ainakin ensimmäisen levyn ulkomuodon sorvauksen se kestikin, toivottavasti myös loput kolme.

01_pahvisapluuna.jpg
01_pahvisapluuna.jpg (69.58 KiB) Katsottu 3376 kertaa
02_heiluripistosaha.jpg
02_heiluripistosaha.jpg (139.45 KiB) Katsottu 3376 kertaa
03_alumiinilevy_sorvissa.jpg
03_alumiinilevy_sorvissa.jpg (130.91 KiB) Katsottu 3376 kertaa
04_vanteen_sivulevy.jpg
04_vanteen_sivulevy.jpg (106.71 KiB) Katsottu 3376 kertaa

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 13 Loka 2022, 22:54
Kirjoittaja tm

Illan ohjelmassa oli etuvanteen toisen sivulevyn sorvausta, ja kiinnitysten väkästelyä niin navan kuin vannekehän suuntaan.

01_sivulevyn_ruuvit_ja_mutterit.jpg
01_sivulevyn_ruuvit_ja_mutterit.jpg (153.37 KiB) Katsottu 3319 kertaa
02_sivulevy_paikallaan.jpg
02_sivulevy_paikallaan.jpg (96.93 KiB) Katsottu 3319 kertaa
03_sivulevyt.jpg
03_sivulevyt.jpg (116.05 KiB) Katsottu 3319 kertaa

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 16 Loka 2022, 23:26
Kirjoittaja tm

Viikonlopun saldo mönkkäripyörän osalta oli, että sain etupyörän osat valmiiksi. Enää pitäisi ratkaista, kuinka saada hoidettua rengaspaineiden säätö. Eli minkälaisen jatkokappaleen venttiiliin laittaisi, ja millainen läpivienti sille vanteen sivulevyn läpi. Hankin yhden venttiilinjatkeen, mutta se ei sellaisenaan taida ratkaista ongelmaa...

01_etunavan_osat.jpg
01_etunavan_osat.jpg (94.48 KiB) Katsottu 3251 kertaa
02_etuakselin_pituus_292mm.jpg
02_etuakselin_pituus_292mm.jpg (193.87 KiB) Katsottu 3251 kertaa
03_etunapa_ulkoa.jpg
03_etunapa_ulkoa.jpg (122.92 KiB) Katsottu 3251 kertaa
04_etunapa_sisältä.jpg
04_etunapa_sisältä.jpg (110.74 KiB) Katsottu 3251 kertaa
05_jarrulevy_160mm.jpg
05_jarrulevy_160mm.jpg (135.99 KiB) Katsottu 3251 kertaa
06_venttiilinjatke.jpg
06_venttiilinjatke.jpg (150.5 KiB) Katsottu 3251 kertaa

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 17 Loka 2022, 18:29
Kirjoittaja tm

Poikkesin samuelilla, ja kotiintuomisiksi mukaan tarttui 63,5 mm (2,5") pakoputkea. Tuolla on hyvä mallailla runkoputken mittakaavaa. Jopo/Poni-tyyliseen runkoon tuo näyttäisi noin äkkiseltään aika hyvältä, jollei sitten 3 tuumaista laita...Kuva


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 20 Loka 2022, 19:01
Kirjoittaja tm

Lisää jatkoa venttiiliin:
Kuva


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 21 Loka 2022, 18:08
Kirjoittaja tm

Etupyörä valmis, tai ainakin melkein...

Venttiilille tarvinnee vielä kehitellä vanteen kylkeen jonkin sortin upotus, jonne venttiilin voi painaa suojaan kolhuilta. Renkaan täyttöä varten sen saisi sitten vedettyä esille. Ja tiivistääkin tuo vanteen sivulevyssä oleva venttiilinreikä pitäisi, ettei vanteen sisään pääse kertymään vettä. Toinen (parempi?) vaihtoehto olisi rei'ittää sivulevyt ulkokehältä useammasta kohtaa niin, että sisään mennyt vesi pääsee valumaan pois.
Mutta nuo virittelyt sitten myöhemmin, jossain vaiheessa, ehkä...

Miksikö venttiili ei sitten ole lähempänä napaa, jolloin olisi valmiiksi paremmin suojassa kiviltä ja kannoilta? No takakiekossa tämä ei ole mahdollista, koska toisella puolella on jarrulevy+jarrusatula, ja toisella rataspakka. Ajattelin sijoittaa venttiilin samaan paikkaan sekä etu- että takapyörässä.

Vaaka näytti etupyörän massaksi 10,4 kg. Eipähän ainakaan keuli liian helposti :-).

01_vasen_puoli.jpg
01_vasen_puoli.jpg (163.67 KiB) Katsottu 3080 kertaa
02_oikea_puoli.jpg
02_oikea_puoli.jpg (148.29 KiB) Katsottu 3080 kertaa
03_venttiili_ulkona.jpg
03_venttiili_ulkona.jpg (106.07 KiB) Katsottu 3080 kertaa
04_venttiili_sisällä.jpg
04_venttiili_sisällä.jpg (104.23 KiB) Katsottu 3080 kertaa
05_vaakan_kertomaa.jpg
05_vaakan_kertomaa.jpg (204.42 KiB) Katsottu 3080 kertaa

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 22 Loka 2022, 23:15
Kirjoittaja tm

Tähän väliin kaavailuita rungosta:

  • rungon pääputki ja emäputki 63,5 mm pakoputkea (2,5")
  • mutkakohtiin valmiit 45 ja 30 asteen putkimutkat
  • satulaputkeksi 50 mm pakoputki tai vastaava ohutseinäputki
  • takahaarukan putket 25 mm
  • etuhaarukan alaputket 40 mm
  • levystä taiteltuja jäykiste"kolmioita" runkoputkien liitoksiin tarpeen mukaan, tai sitten ei...

Tulee kahden ketjun voimansiirto, eli ensimmäinen ketju keskiöltä väliakselille, josta toinen ketju takapyörän rataspakalle.

Kuvassa satulaputken takana näkyvä "laatikko" on hahmotelma akkukotelosta, jos siis jaksan sellaisen tähän erikseen väkästellä.
Alkuun tulee joka tapauksessa kokeiltua tavallisella sähköpyörän akulla, tai 1CV:n akulla.

Keskiömoottori tulisi tuohon satulaputken etupuolelle. En ole vielä tarkemmin mallaillut, miten TSDZ2-moottori tuohon istuisi.

Jeti_.jpg
Jeti_.jpg (52.36 KiB) Katsottu 3027 kertaa

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 23 Loka 2022, 12:05
Kirjoittaja jori

Keskimoottorin sijoittaminen satulaputken alapäähän on tietysti luontevinta, mutta minua hieman häiritsee, että tuo ratkaisu tekee molemmista ketjuista ison kuormituksen ketjuja ja siis nopeasti kuluvia. Väliakselille sijoitettu moottori välttäisi tämän vaivan. :roll:


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 23 Loka 2022, 12:51
Kirjoittaja tm

Totta toki tuo, mutta moottori väliakselilla tuo omat haasteensa toteutukseen...


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 23 Loka 2022, 14:21
Kirjoittaja tm

Jäi mieleen pyörimään tuo jorin ehdotus moottorin laittamisesta väliakselille. Olin vaan sokeasti koko ajan ajatellut olemassa olevan keskiömoottorin hyödyntämistä. Jollain tavallisella napamoottorilla väliakseliratkaisu voisi onnistuakin, ainakin pyörimisnopeuksien suhteen.
Hmm, tarvii vähän mallailla...


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 25 Loka 2022, 20:38
Kirjoittaja tm

30 mm pyörötankoa... tuosta voisi alkaa työstää haarukanpäitä etuhaarukkaan. Kuva


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 25 Loka 2022, 22:25
Kirjoittaja Vilijami

Tarvinneeko kaksipuolista etuhaarukkaa, kun näyttää tuo napa olevan paksulle akselille? :wink:


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 25 Loka 2022, 23:31
Kirjoittaja tm

Napa on 15 mm läpiakselille. Riittäisi toispuoleiseen ripustukseen tavalliselle fillarin etunavalle, muttei tuolle liki kolme kertaa leveämmälle mönkkärinavalle.


Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 25 Loka 2022, 23:48
Kirjoittaja tm

Kaivoin esille vanhan Golden Motor -napamoottorietukiekon. Oli taannoin pystärissä, mutta nyt maannut jo vuosia tyhjän panttina, seuraavaa käyttökohdetta odotellen. Olisi siis oiva vaihtoehto purettavaksi, jos napamoottorin päädyn laittamaan mönkkäripyörän väliakselille.

Alla plussia ja miinuksia molemmille moottorin sijoituspaikoille.

Napamoottori väliakselille:

  • + moottori kuormittaa vain toisioketjua
  • + moottori korkealla suojassa kivien ja kantojen iskuilta sekä roiskevedeltä
  • + takapyörälle voisi (ehkä?) saada enemmän vääntömomenttia kuin keskiömoottorilla (riippuu moottorista ja ketjupyörien koosta)
  • - painopiste ylhäällä ja toispuoleisesti
  • - vaatii vapaarattaan moottorin ja kampien väliin, ettei moottori haittaa polkemisen nopeaa pysäyttämistä (maastoajossa tarpeen)

Keskiömoottori:

  • + painopiste alhaalla
  • + valmis paketti, vähemmän rakentamistarvetta, tarvii vain pultata kiinni runkoon
  • + sähkömoottorin avustus säätyy "automaattisesti" ajajan tuottaman vääntömomentin mukaan -> parempi hallittavuus vaihtelevassa maastoajossa
  • - moottori kuormittaa sekä ensiö- että toisioketjua
  • - keskiön tuntumassa moottoripaketti alttiimpana iskuille ja vedelle

Jos tuohon napamoottoriin päädyn, niin enempi ainakin tekemistä luvassa.
Tarvii pohtia onko se kaiken vaivan väärti: moottorin vasemmalle puolelle (jarrulevyn puoli) pitäisi saada vapaarattaalla varustettu ketjupyörä, ja oikealle puolelle kiinnitys kiinteälle ketjupyörälle.

01_vanha_sähköetukiekko.jpg
01_vanha_sähköetukiekko.jpg (208.18 KiB) Katsottu 2815 kertaa
02_oikea_puoli.jpg
02_oikea_puoli.jpg (157.31 KiB) Katsottu 2815 kertaa
03_vasen_puoli.jpg
03_vasen_puoli.jpg (167.72 KiB) Katsottu 2815 kertaa

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Lähetetty: 31 Loka 2022, 22:41
Kirjoittaja tm

Etuhaarukanpäät tekeytymässä, 15 mm läpiakselille. Toisessa sisällä M15x1 -kierre.Kuva