Re: Moottoripolkupyörä
... ja pakoputki näyttää tyylikkäältä!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
... ja pakoputki näyttää tyylikkäältä!
Laskeslelin mutuarvoilla millainen putki tuohon tulisi erittäin matalille kierroksille mitoitetulla pulssilla..
Uskomattoman tasapaksua tarjoaa..tasapaksu putki, pienellä loppukuristuksella vain.
Tuon bmepim mukaan "hankala saada tuo 1hp. Sillä 4500rpm ja 1hp arvoilla bmep ihan naurettavan pieni. Normaalisti lienee tuolla 6...12 alueella vääntöhuipussa, viritysasteesta riippuen.
... Katsoin lukuja vasta postaamisen jälkeen paremmi.. Sehän pitäisi olla liki 5 metriä pitkä!
Saa samalla rakennettua vaikka turvakaaret pyörän ympäri
Pahittelen ajoittain sekavaa tekstiä.. Kirjoitan rikkinöisellä puhelimella.
Tuollainen tasapaksu siitä vääntöpaisarista tuli silloin 80-luvullakin. Kyllä se vaan uskottava on.
Eka oikea testilenkki bensalenkkari-urani lähtöpisteeseen. Entiseen Iinatin moottoriurheilukeskukseen, nykyiseen Kaakkurin liikuntamaaahan. Taitaa olla aika tasan 40 vuotta siitä, kun eka kertaa täällä mopolla ajoin. Ajoin sen jälkeen motocrossia ja jokamiesluokkaa. Nyt tämä alue on polkupyörille tarkoitettu, siispä moottoroitu polkupyörä on just oikeaa jatkoa.
Sopusuhtaisen näköinen vehje siitä tuli. Onneksi olkoon.
Kiitoskiitos!
Aika terhakasti mäet nousi (joo, täältäkin löytyy mäkiä kun oikein hakee) kun piti vauhtia 20km/h tuntumassa ja antoi kaasua reippaasti. No kaasuhan ei aukea tällä hetkellä kuin noin 60% ja mittaria ei ole. Risteysajossa pitää lukita kytkin pohjaan ja polkea menemään, muuten kone alkaa rytkyttämään kun kierrokset menee liian pieniksi. Vieläkin sais olla tiheämmät välitykset.
Tällä tulee ajettua just erilailla kuin sähkärillä. Sähkärillä lähden reippaasti liikkeelle kaasulla ja tasamaalla poljen niin että sähköapu alkaa pudota pois. Polttiksella poljen reippaasti liikkeelle ja tasamaalla sitten mennään kaasulla juurikaan polkematta.
Sivistin itseäni, niin 2 tahtimoottori on vapautettu päästömittauksista ja siten rajoista.
Kohtuukierroksilla äänetkin on varsin maltilliset jos verrataan että karkearenkaisesta sähköläskipyörästä lähtee melko vollotus, kun sellainen painaa 25km/h asfaltilla.
Nämä kohdat on siis selvitetty.
Eipä sitä tiedä minkälainen innostus seuraavaksi tulee, mutta ei tuo nojamoottoripolkupyörä ihan hullulta kuulosta.
Harkitsitko missään vaiheessa nelitahtimoottoria?
Ehdottomasti retein peli olisi perinnekinneri vahvalla putkirungolla, ja keulilla joku Moki 400 tähtimoottiori, samaan tyyliin kuin Morganissa.
Polkupyöräilyn kanssa sillä ei kyllä olisi enää mitään tekemistä:)
Harkitsin vakavasti ja harkitsen edelleen, kun tämähän oli vasta halpis protomalli tasan 14kk päästä oleviin 50v synttäreihin, joihin haaveilen vuoden 1903 Harley Davidson henkistä moottoripolkupyörää.
Tässä projektissa ei tarvi huolestua siitä onko ajaminen pyöräilyä vai ei
Kahvojen uudelleen sijoittelua koeajon perusteella.
Ylempänä uusi järjestys.
Eilen vaihdoin chinaskeida sytytystulpan NGK:oon tulppaan. Käyttöohjeessakin tätä suositeltiin. Käyntiinlähtö parani ja tyhjäkäynti on vamemman ja tasaisemman oloista.
Eka lipatkin tuli vetäistyä illalla. Lunta oli satanut reilut 5cm ja eturengas lähti alta kun koitin tehdä hidasvauhtista U-käännöstä pyörätiellä. Lopputulos oli: pyörä oli kaatuneena vasemmalle kyljelleen ja itse olin oikealla kyljelläni pyörän päällä. Vahingot olivat lähinnä henkisiä.
Tuossa tilanteessa vauhti loppui lumen vuoksi, kammet olivat voimattomassa asennossa ja tuo moottori tuolla välityksellä ei kunnolla jaksa lähteä paikaltaan liikkeelle. Yritin antaa kytkinpommilla voimaa, mutta takapainoisen pyörän eturengashan siinä vain keveni ja sitten mentiin.
Mitenhän toteuttaisin yksikertaisimmin moottorille kaksi vaihdetta? Hidas liikkeellelähtövaihde ja noin tämänhetkisen välityksen kaltainen ajovaihde.
Jos pystypyörällä 100kg ihminen polkaisee riuskasti ja vetäisee vielä tangosta apua, niin polkimella on helposti 150kg. Kampi on 0,17m pitkä. Nexus 3 aikuistenpyörän välitys on luokkaa 36-18 hammasta eli voima puolittuu ja nopeus tuplautuu.
Siis 150×9,81×0,17×0,5=125nm tulee vääntöä napavaihteistolle. 50cc 2 tahtimoottorissa vääntö on luokkaa 2nm, eli napavaihteiston pitäisi kestää moottorin vääntö ainakin 50 kertaisella varmuudella. Vai mitä?