Ketjujen muoviputket
Mistä saisi hankittua nojapyörään sopivia ketjujen muoviputkia? Mieluiten Uudenmaan alueelta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Mistä saisi hankittua nojapyörään sopivia ketjujen muoviputkia? Mieluiten Uudenmaan alueelta.
Raskaan kaluston korjaamoista, ovat kuorma-autojen paineilmalinjoja. Tai vaikka oransseja aurausviittoja, löytyy miltei joka puuilo, bauhaus, k-rauta osaston myymälöistä.
Olen löytänyt vain Raskonelta (raskaiden ajoneuvojen varaosia) tuota putkea. Itse en enää tuota putkea käytä, koska se on vaikea saada suoraksi, vaikka kuinka lämmittää. Tilasin Hollannista ihan oikeat ketjuputket ja ovat paljon helpommat asentaa ja käyttää.
En tiedä tasan mistä liikkeestä janx on tilannut, mutta tässä on kaksi mahdollista:
https://www.ligfiets.shop/en/chain-tube ... black.html
https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Dri ... 00-cm.html
Ja sitten suomesta melkein vastaavaa tavaraa kuin tuo toka:
https://jarvenkyla.fi/fi/product/painep ... -bar/11584
Seinämä vahvuus on varmaan aikalailla se avain onnistumiseen suoristamiseen ja tuolta saa 1,0 mm paksuisella, tosin vain 12mm halkaisijalla joka on aika ahdas.
Täällä tilaamisesta: https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 87#p165287
Tästä kaupasta: https://www.ligfiets.shop/en/
Ketjuputkea: https://www.ligfiets.shop/en/bike-parts ... bes-parts/ (nylon 14x1 mm)
Edit: Muisti palailee pätkittäin... tilasin muuta, mutta ketjuputki tuli Wackyltä. Ymmärtääkseni kuitenkin samaa tavaraa kuin tuo em. putki.
https://www.tokmanni.fi/asennusputki-jm ... 8525386702
Tällaista sähköputkea minä olen käyttänyt ja hyvin on toiminut. On myös aivan suoraa.
Fujinissa on ollut ongelmana että ketju tipahtaa eturattaalta takaperin työntäessä. Joku joustava putki ehkä olisi hyvä? Asennusputki TAM 20?
En löytänyt kuvaa pyörästäsi, mutta mistelen, että Fujinissa on paluuketjulle ohjainrulla.
Ohjainrulla ei voi kahden eturattaan tapauksessa olla molempien rattaiden linjalla, mutta luulisi pysyvän rattaalla, jos ohjaa rattaiden puoliväliin. Jos ei ohjaa puoliväliin, voi syynä olla kampipuomin kiertyminen, jolloin kampiakseli on on hieman vinossa ja rungossa kiinni oleva ohjainrulla ei ohjaa rattaan kohdalle. Tietenkin ohjainrullakin voi olla vinossa kaatumisen takia.
Eteen päin polkiessa pysyy paremmin rattaalla, kun ketju on kireämmällä, joten kampiakselin, eli rattaan vinous haittaa vain takaperin työntäessä, jolloin ketjun kireys on pelkän kiristimen varassa paluuketjun puolella.
Laita päivitetty kuva tähän.
Fujinista on ohjainrullat poistettu tarpeettomina/haitallisina jo kauan aikaa sitten, mutta tuo putki hieman törröttää ulospäin haarukan takia, ja ehkä joustava putki olisi ratkaisu? Nuo nykyiset putket toimii ihan hyvin eteenpäin ajaessa. Jos peruuttaessa vielä kääntää etupyörää niin ketjun putoamistodennäköisyys kasvaa.
Puuilossa näköjään "Etman taipuisa suojaputki TM20 1m" 1 euron hinnalla.
Pidennä, tai siirrä putkea tuonne eteen päin ja tee tuohon putkeen loiva s-mutka ja kiinnitä putki puomiin lähempää kampikeskiötä.