Kinnerisuunnitelmia

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3963
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja Vilijami » 13 Heinä 2019, 11:10

PW kirjoitti:Mutta kuinkas se jättö tästä lasketaan ;)

Hyvä kysymys :D
Hoksasin nyt, että joustaahan tuo runko ylös-alas suunnassakin, eli on nelipyöräohjattu ja jousitettu nelipyörä :wink:

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja Jarcco » 13 Heinä 2019, 12:50

Vilijami kirjoitti:Yöllä tuli mieleen tällainen hullutus. Väliakselietuveto vasemmalle ja sähkökiekko oikealle. Eteen ei ohjausniveltä. Sivulla kulkevia vaijereita vuorotellen kiristämällä ja löysäämällä taivutetaan runkoa, jolloin saadaan nopeaan vauhtiin pieni ohjaus. Hitaassa nopeudessa löysätään vankkuritaka-akselin lukitustappi, jolloin vaijereilla saadaan ohjattua taka-akselia tiukempia käännöksiä varten. Kommentteja! :D

Hullut ideat on hauskoja :D Ja jotain hyödyllistäkin niistä voi poikia. Tässä kyllä ongelmana on lukitustappi, miten teet vaikka äkillisen väistöliikkeen? Jos ohjausvivuston saa tehtyä niin, että kääntää ensin etupään tappiin ja jatkaa siitä saumattomasti kääntämään taka-akselia?
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja Härski » 14 Heinä 2019, 14:07

Tää on kyllä mielenkiintoinen nähdä miten käyttäytyy..
Olisko siinä ajatusta että olisi etu- ja takapäihin omat vaijerit. Etuvaijereilla tehtäisiin ohjausliikkeen alussa esimerkiksi vain etupään taivutus ja liikkeen edettyä tarpeeksi, lähtisi takapää kääntymään mukana. Jori joskus laitto kuvan2t 3w ketjuun mekanismista missä oli keskellä pätkä jolloin renkaat ei kääntyneet vaikka vaijerit [ketju] liikkuikin.
Toni

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4153
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja jooseha » 14 Heinä 2019, 17:18

Kolvi käteen vaan ja rakentamaan!
Aluksi voit tehdä prototyypin, jossa on kiinteä taka-akseli. Se nopeuttaa rakentamista ja silläkin voi kokeilla rungon hallittua joustamista ohjaamiseen. Ohjauksenkin voisi toteuttaa laittamalla vain vasemmanpuoleisen vaijerin paikalleen ja vetämällä sitä vaikka kädellä. Suoraan vaijeriin tulee aika hyvä jännitys kiskomalla sitä keskeltä. Varsinaisen ohjausjärjestelmän ja kääntyvän taka-akselin voi lisätä jälkikäteen, jos rungon hallittu taipuminen osoittautuu toimivaksi ohjaustavaksi. Voimansiirronkin voinee jättää aluksi pois. Opittaisiin varmasti jotakin uutta, jota ei pelkällä nettikeskustelulla tule ilmi :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja jori » 14 Heinä 2019, 18:27

Vilijami kirjoitti:Yöllä tuli mieleen tällainen hullutus. Väliakselietuveto vasemmalle ja sähkökiekko oikealle. Eteen ei ohjausniveltä. Sivulla kulkevia vaijereita vuorotellen kiristämällä ja löysäämällä taivutetaan runkoa, jolloin saadaan nopeaan vauhtiin pieni ohjaus. Hitaassa nopeudessa löysätään vankkuritaka-akselin lukitustappi, jolloin vaijereilla saadaan ohjattua taka-akselia tiukempia käännöksiä varten. Kommentteja! :D

Ennen kuin enemmän innostut, niin muutama huomio, joka saattaa laskea intoa.

Nuo ohjausvaijerithan pitää olla löysällä, jotta tuo yleensäkään kääntyy, mikä tarkoittaa, että rungon jäykkyys on pelkän runkoputken varassa myös suoraan ajettaessa. Kun tässä huomioidaan, että tuo on mekanismiltaan "takaohjaus", sillä kuskin massa liikkuu ulkokaarteeseen kaarretta jyrkennettäessä. Tämä johtaa tyypilliseen takaohjattuja vaivaavaan epästabiilisuuteen, mitä vaijereilla varmaan voi hieman vaimenntaa.

Minä laittaisin noiden sivuvaijereiden väliin keskivaiheille yhdysnarun, jonka kiertäisin ohjausakselin ympärille mäkiautotyyliin, niin vaijeri jäykkäisi rakennetta sivusuunnassa myös kun vaijeria ei vartavasten nyhdä sivulle.

Kyllä tuosta voi ajokelpoisen saada, mutta "takaohjattu" se kuitenkin aina on -valitettavasti. :(
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3963
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja Vilijami » 14 Heinä 2019, 18:59

jori kirjoitti:Nuo ohjausvaijerithan pitää olla löysällä, jotta tuo yleensäkään kääntyy, mikä tarkoittaa, että rungon jäykkyys on pelkän runkoputken varassa myös suoraan ajettaessa.

Kumpikin vaijeri pitää olla tiukalla koko ajan. Ohjatessa toista vaijeria kiristetään ja samalla toista löysätään. Ohjausvaihteeksi pitäisi vaan löytää tarpeeksi luja mutta kevyt matoruuvi. Sen itsepidätysvoiman ansiosta runko on paljon jäykempi sivusuunnassa, kuin pelkkä 40x40 putki.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3963
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja Vilijami » 14 Heinä 2019, 19:17

jooseha kirjoitti:Kolvi käteen vaan ja rakentamaan!
Aluksi voit tehdä prototyypin, jossa on kiinteä taka-akseli. Se nopeuttaa rakentamista ja silläkin voi kokeilla rungon hallittua joustamista ohjaamiseen. Ohjauksenkin voisi toteuttaa laittamalla vain vasemmanpuoleisen vaijerin paikalleen ja vetämällä sitä vaikka kädellä. Suoraan vaijeriin tulee aika hyvä jännitys kiskomalla sitä keskeltä. Varsinaisen ohjausjärjestelmän ja kääntyvän taka-akselin voi lisätä jälkikäteen, jos rungon hallittu taipuminen osoittautuu toimivaksi ohjaustavaksi. Voimansiirronkin voinee jättää aluksi pois. Opittaisiin varmasti jotakin uutta, jota ei pelkällä nettikeskustelulla tule ilmi :wink:

Itsekin mietin, että tuolla lailla matalalta kynnykseltä se pitää aloittaa. Kun sais vaan aikaiseksi aloittaa! :D

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: Kinnerisuunnitelmia

ViestiKirjoittaja MM » 16 Heinä 2019, 22:50

Motonetissä on useita kokoja trapetsikierteisiä matoruuveja ja niihin sopivia muttereita. Pieniäkin. Merkittävän liikkeen aikaansaamiseksi ruuvia pitäisi varmaan pyöräyttää monta kierrosta, joten tarvittaisiin välitys. Meneekö konstikkaaksi.


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa