Tämä menee nyt aavistuksen ohi aiheesta, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Itse käytin aiemmin pelkästään tavallisia silmälaseja fillaroidessa (pystypyöräilyä maastossa ja maantiellä), mutta n. 1,5 vuotta sitten siirryin piilolinssien + ajolasien käyttöön. Ajolasien huurtuessa tai rikkoutuessa ajoa pystyy jatkamaan tarvittaessa ilmankin, toisin kuin tavallisten silmälasien kanssa (on sen verran vahvasti likinäköä, ettei ilman laseja/piilareita pysty turvallisesti ajamaan). Lisäksi näkökenttä on piilarien kanssa laajempi (maantiepystypyörän etukenossa asennossa erityisesti), sekä aavistuksen terävämpi kuin tavallisilla silmälaseillani.
Ennalta epäilytti piilareiden kanssa pelaaminen, mutta nopeasti noihin tottui eikä käyttö tunnu liian vaivalloiselta etuihin nähden. Tarkennuksena vielä että piilareita käytän lähinnä vain fillarilenkeillä ja satunnaisesti muulloin.
Adapterilla varustettuja ajolasejakin harkitsin, mutta mm. hinta ja Fillari-lehden foorumilla joidenkin käyttäjien mainitsemat huurtumisongelmat saivat kokeilemaan piilareita. Pystypyörän ja nojakin ajoasentojen eron vaikutusta lasien huurtumiseen en osaa vielä arvioida. Kunhan ensi keväänä pääsen nojakilla ajamisen makuun, niin sittenhän sekin alkaa pikkuhiljaa selvitä.