Ajolasit?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olen aika herkkäsilmäinen nuori. Ainakin silläviisiin että vähänkään kovempi vauhti tuuppaa vedet valumaan silmistä.

Tässä ketjussa sivutaan ajolasien käyttöä-
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 6&start=75

Kysymys kuuluu - onko täällä rillipäisiä jotka ovat löytäneet jotkut kätevät lasit käytettäväksi rillien kanssa?
Kuinka onnistuu?

Mun rillit ovat siis tämmöiset joilla feikataan viksuutta takavuosien malliin - eli pienet - eivät siis itsessään auta viiman kanssa. Enkä vaihda noihin kekkosmalleihin esteettishenkisistä säryistä johtuen.

makekooLsa
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2009, 18:07
Paikkakunta: Lieksa / Kuopio

Re: Ajolasit.

Viesti Kirjoittaja makekooLsa »

Ajolasi ongelmaan olen itse löytänyt kohtuulliset ratkaisut. Hyvin varustetusta silmälasiliikkeestä löysin joskus aurinkolasit, jotka on mitoitettu niin, että mahtuvat norm. silmälasien päällä käytettäviksi. Jonkinmoinen apu talvellakin kirkkaalla säällä ajeltaessa.
Toisena vaihtoehtona kehittelin visiiri-version pyöräilykypärään. Kiinnitin jääkiekko visiirin kypärän "ohimoihin" pulttaamalla. Ongelmana voi olla höyrystyminen, jos vedetään liian alas, hengitysilman vaikutukseen. Yhtenä kysymysmerkkinä..kärsiikö kypärän lujuus? Visiirikypärää olen parina talvena enimmäkseen käyttänyt.
Toisaalta itse olen huomioinut, että silmäni tottuvat vähitellen viimaan. Usein aina alkumatkasta, liikkeellelähdön jälkeen suoja tuntuu ehdottoman tarpeelliselta, mutta jonkin ajan kuluttua visiiriä voikin jo nostaa ylemmäs.

Hyvää loppuvuotta ja pyöräilytalvea kaikille! t. make.

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Minulla on Adidas ajolasit ja niissä adapteri joihin on hiottu omat vahvuudet olen ollut oikein tyytyväinen niihin. Kun en aja käytän monitehoja mutta noja hemmolla se ei toimi sillä nojaillijan asennosta johtuen vain luku osio olisi näkökentässä.
vastaavanlaisia viritelmiä on tietty muillakin urheillulasien merkeillä

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

R.reipas kirjoitti:

Minulla on Adidas ajolasit ja niissä adapteri joihin on hiottu omat vahvuudet olen ollut oikein tyytyväinen niihin. Kun en aja käytän monitehoja mutta noja hemmolla se ei toimi sillä nojaillijan asennosta johtuen vain luku osio olisi näkökentässä.
vastaavanlaisia viritelmiä on tietty muillakin urheillulasien merkeillä

Minkälainen kohtuuttomuus niillä on hintaluokkana?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5053
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämä menee nyt aavistuksen ohi aiheesta, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Itse käytin aiemmin pelkästään tavallisia silmälaseja fillaroidessa (pystypyöräilyä maastossa ja maantiellä), mutta n. 1,5 vuotta sitten siirryin piilolinssien + ajolasien käyttöön. Ajolasien huurtuessa tai rikkoutuessa ajoa pystyy jatkamaan tarvittaessa ilmankin, toisin kuin tavallisten silmälasien kanssa (on sen verran vahvasti likinäköä, ettei ilman laseja/piilareita pysty turvallisesti ajamaan). Lisäksi näkökenttä on piilarien kanssa laajempi (maantiepystypyörän etukenossa asennossa erityisesti), sekä aavistuksen terävämpi kuin tavallisilla silmälaseillani.

Ennalta epäilytti piilareiden kanssa pelaaminen, mutta nopeasti noihin tottui eikä käyttö tunnu liian vaivalloiselta etuihin nähden. Tarkennuksena vielä että piilareita käytän lähinnä vain fillarilenkeillä ja satunnaisesti muulloin.

Adapterilla varustettuja ajolasejakin harkitsin, mutta mm. hinta ja Fillari-lehden foorumilla joidenkin käyttäjien mainitsemat huurtumisongelmat saivat kokeilemaan piilareita. Pystypyörän ja nojakin ajoasentojen eron vaikutusta lasien huurtumiseen en osaa vielä arvioida. Kunhan ensi keväänä pääsen nojakilla ajamisen makuun, niin sittenhän sekin alkaa pikkuhiljaa selvitä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Piilareita voisi toki kanssa kokeilla. Pidin niitä viimeksi urheillessa 80 luvun alussa - ne lienevät siis hiukan erisorttisia nykyään. Silmät on hiukan herkät ja toi vähän arveluttaa - mutta voisi kokeilla. Silloin toi uiminenkin olisi kivempaa 0 tehoisilla laseilla.

karpaazi
Viestit: 52
Liittynyt: 05 Touko 2009, 12:04
Paikkakunta: Kälviä

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja karpaazi »

Adapterilaseja on Suomen markkinoilla loppujen lopuksi aika vähän näiden isompien silmälasiliikeketjujen valikoimissa. Adidas jo mainittiinkin, lisäksi löytyy mm. Bolle. Liikkeitä kiertelin keväällä ja hankin Julbon lasit (http://www.julbousa.com/performance/race/). Omat silmäni ovat erittäin herkät viimalle, mutta nämä suojaavat yllättävän hyvin siroudestaan huolimatta. Hintaa laseille tuli ohennetuilla linsseillä n. 300€. Jos sinulla ei ole hajataittoa tms. "ongelmaa", niin hinta jää alle.

Oakley valmistaa malleja, joissa optiikka on itse ajolasissa. Hinta tosin "pompsahtaa" ´bout 500 euroon ja ylikin.

Piilarit ovat kehittyneet valtavasti 80-luvun "lasilinsseistä", kannattaa kokeilla niitäkin. Optikoilta saa kertakäyttölinssejä sovitukseen ilmaiseksi (edellyttää linssien sovitusta optikolla ja kontrollia viikon päästä). Piilolasien sopivuutta ei voi testata muuten kuin kokeilemalla.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään kun olin lenkillä, niin rupesin tosissaan kaipaamaan kypärään kiinitettävää visiiriä. Sen verran monta kertaa noita itikoita silmiin lenteli . Ajo lasit ei nyt auttaneet mitään. Vastaan tuli yksi pystäri kuski ja hänellä oli kypärässä visiiri ja se näytti olevan tarralla kiini. Mistähän moista hökötystä olisi saatavana. Kun Pelle Pelottoman pultit läpi kypärästä ratkaisut ei paljon kiinosta. :roll:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ajolasit?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Tänään kun olin lenkillä, niin rupesin tosissaan kaipaamaan kypärään kiinitettävää visiiriä. Sen verran monta kertaa noita itikoita silmiin lenteli . Ajo lasit ei nyt auttaneet mitään. Vastaan tuli yksi pystäri kuski ja hänellä oli kypärässä visiiri ja se näytti olevan tarralla kiini. Mistähän moista hökötystä olisi saatavana. Kun Pelle Pelottoman pultit läpi kypärästä ratkaisut ei paljon kiinosta. :roll:

Varmaankin tarkoitat minun kypärän visiiriä:

Kuva
Aikaisemmin minulla oli visiirin pultit läpi kypärästä, mutta nykyään visiiri on kiinni ruuveilla, joita varten kypärässä oli valmiina muoviproput. Ruuvit eivät siis mene kypärän seinämän läpi.
Kyllä visiiri on monessa suhteessa tarpeellinen.
Se:

  • suojaa silmiä auringon valolta ja häikäisyltä
  • on sadesuoja, varsinkin, jos käyttää laseja, koska se pääosin estää sadepisaroiden pääsemisen linsseihin
  • siihen voi hyvin kiinnittää taustapeilin

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin