Päärunko muodossaan
Pitkittäisen 40x40-putken alle tulee ehkä toinen samanmoinen, joka alkaisi etujousituksen kohdalta ja jatkuisi yläputkea taaemmas tavaratilan lattiaksi.
Päärunko muodossaan
Pitkittäisen 40x40-putken alle tulee ehkä toinen samanmoinen, joka alkaisi etujousituksen kohdalta ja jatkuisi yläputkea taaemmas tavaratilan lattiaksi.
Ensimmäistä kertaa pyörillään. Etujousitus tuntui juuri sopivalta, takajousitus vähän jäykältä.
Polkumies kirjoitti:Ensimmäistä kertaa pyörillään. Etujousitus tuntui juuri sopivalta, takajousitus vähän jäykältä.
[attachment=[emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]]pyörillä.jpg[/attachment]
Hienoa! Tuosta jousituksesta on aika paha mennä sanomaan mitään kovin jyrkkää vielä tässä vaiheessa. Saattaa ajatukset muuttua koeajossa.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Todella hienoa et etenee. Tämmöset jutut missä ei mennä sitä tuttua ja turvallista polkua mitä muut aina menee, on mahdollisuus kehitykselle ja se jos joku on hienoa.
Täytyy olla todellinen propellijattu että tällä foorumilla onnistuu olemaan erilainen ja keksimään uutta tai erilaista ja isot pisteet siitä!
Projektin saamisesta pyörilleen voisi pitää vaikka harjakaiset, ainakin mulle antoi aina uskoa että kyllä se siitä vielä valmistuu!
Paljon menee aikaa räpeltäessä pieniä osia, jotka eivät tunnu edistävän kokonaisuutta. Tässä etutasauspyörästön kiinnitys runkoon. 45x45x2-putkesta saa kätevästi klemmareita 40x40-putken päälle.
Aika etupainoinen tulee. Kuskin paino on lähinnä etuakselilla ja etuakselin etupuolelle tulee painava poljinkeskiömoottori ja napavaihteisto. Kuskia voisi tuoda taaemmas, mutta maahan pitää yltää jaloilla peruuttamista varten, ja etuakseli tulee nopeasti tielle.
Voimansiirron palikat alkavat löytää paikkojaan. Kampikeskiö etupuomin ylä- vai alapuolelle...
Meinaa loppua tila sivusuunnassa. Jotta ketjulinjat saa kohtuullisen suoriksi, vaihteisto pitää sijoittaa aika oikealle, jolloin kenkä meinaa osua vaihteiston akselin päähän. Ulompana taas kääntyvä eturengas tulee vastaan.
Hienoa tekemistä ja hyvää konstruktiivista otetta!
Ketjuvoimat vetävät väliakselia eri päistä vastakkaisiin suuntiin, joten tarvitset tuen tuolle kevyelle haarukalle ainakin tälle puolelle. Toinen puoli on keskemmällä, mutta tarvinnee sekin vastaavan lataan pätkän.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Väliakselin navan kiinnikkeet tulee vääntymään jos et tukevoita niitä reilusti.
Nexus navoissa voi asentaa rattaan myös sisäänpäin käännettynä jolla saat helpotettua ensioketjun linjausta.
Joo sellainen tulee, ja muitakin kolmiorakenteita lisää, kun osat ovat paremmin paikallaan ja tietää, missä tukirakenteet eivät törmää ketjuihin sun muuhun.
Tätä pienintä 16-hampaista ratasta ei vaan tähän nimenomaiseen Nexus 8 -napaan voi asentaa lautasmaisesti sisäänpäin, koska jo nyt ratas ulospäin lautasena ketju melkein hinkkaa napaan. Ehkä jokin Sturmey Archerin litteä ratas voisi pari milliä auttaa.
Älkää huomioiko vasemmanpuoleista ketjua. Se on siinä vain, koska käsissä oli umpinainen ketjulenkki ja palaava puoli piti laittaa johonkin kuvaamisen ajaksi.
Tai sitten selkeästi isompi Nexus-ratas, joka ehkä mahtuisi lautasmaisena myös toisin päin. Se tosin nostaisi voimansiirtoon menevää vääntöä. Nyt moottorilla on 60-hampainen ja Nexus-navalla 16-hampainen, mikä tiputtaa väännön mukavan alas, ja vääntö nostetaan vasta pyörien akseleilla suuremmaksi isoilla rattailla.
Voimansiirto olisi kohta ketjuja vaille valmis koeajoon etuvetona, mutta ilman jonkinlaista ohjausta ajamisesta ei tule mitään. Tarkoitus on laittaa kuvan tapaan ristiin ohjauksen välittävät varret. Niiden kuskin puoli nivelöidään alempien jousielementtien tuntumaan ja olkavarsien puoli alempien pallonivelten luo, mikä toivottavasti minimoi töyssyjen vaikutuksen ohjaukseen. Olen yrittänyt tehdä mitoituksen vähän samalla periaatteella, kuin auton raidetangot mitoitettaisiin A-tukivarsijousituksen nelilinkissä.
Mutta mitenkäs se kaartoharitus (vai mikä olikaan Ackermannin suomenkielinen nimi)? Kulman alfa pitää kai olla suurempi kuin beeta, mutta mistä tietää yhtään, kuinka paljon?
18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti
Onko siihen jotain sääntöjä ketjun leveyden suhteen? Nexus-rattaalle menee ainakin 6-7-8-v ketju, samoin moottorin narrow-wide-rattaalle. Minulla on nyt tähän pyörään varattu sitä leveintä 1-v ketjua (tapin leveys n. 8,5mm), koska osa rattaista on niin leveitä, ettei yhtään kapeampi ketju sovi.
Polkumies kirjoitti: ↑16 Loka 2024, 11:58Onko siihen jotain sääntöjä ketjun leveyden suhteen? Nexus-rattaalle menee ainakin 6-7-8-v ketju, samoin moottorin narrow-wide-rattaalle. Minulla on nyt tähän pyörään varattu sitä leveintä 1-v ketjua (tapin leveys n. 8,5mm), koska osa rattaista on niin leveitä, ettei yhtään kapeampi ketju sovi.
En tiedä ihan mistä hakukone väitti että 18t olisi raja kun shimanon dokumentti sanoo että rattaan sisäänpäin asentamiseen vaikuttaa pölysuojan muoto. Siitä on kahta erilaista profiilia ja toiseen on ok asentaa ratas sisäänpäin 16t tai isompaan ja toiseen 20t tai isompaan.
Tarkempaa voi katsoa täältä (sivu 7/115):
https://si.shimano.com/en/pdfs/sm/IHG-I ... 01_ENG.pdf
Navan kuvaa ja dokumentissa olevia vertaillen sulla taitaa olla specificatio A, eli raja on 20t hammasta sun tapauksessa, mutta kapeampi ketju voi pelastaa koska sellaisella se ei välttämättä osu pölysuojaan.