Jousitettu katettu nelipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Päärunko muodossaan

päärunko1.jpg
päärunko2.jpg

Pitkittäisen 40x40-putken alle tulee ehkä toinen samanmoinen, joka alkaisi etujousituksen kohdalta ja jatkuisi yläputkea taaemmas tavaratilan lattiaksi.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ensimmäistä kertaa pyörillään. Etujousitus tuntui juuri sopivalta, takajousitus vähän jäykältä.

pyörillä.jpg
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1577
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja ajou »

Polkumies kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa pyörillään. Etujousitus tuntui juuri sopivalta, takajousitus vähän jäykältä.
[attachment=[emojiKuvaKuva[emoji[emoji6KuvaKuva]KuvaKuva][emoji[emoji6KuvaKuva]KuvaKuva]]]pyörillä.jpg[/attachment]

Hienoa! Tuosta jousituksesta on aika paha mennä sanomaan mitään kovin jyrkkää vielä tässä vaiheessa. Saattaa ajatukset muuttua koeajossa.

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1776
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Todella hienoa et etenee. Tämmöset jutut missä ei mennä sitä tuttua ja turvallista polkua mitä muut aina menee, on mahdollisuus kehitykselle ja se jos joku on hienoa.

Täytyy olla todellinen propellijattu että tällä foorumilla onnistuu olemaan erilainen ja keksimään uutta tai erilaista ja isot pisteet siitä!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2047
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Projektin saamisesta pyörilleen voisi pitää vaikka harjakaiset, ainakin mulle antoi aina uskoa että kyllä se siitä vielä valmistuu!


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Paljon menee aikaa räpeltäessä pieniä osia, jotka eivät tunnu edistävän kokonaisuutta. Tässä etutasauspyörästön kiinnitys runkoon. 45x45x2-putkesta saa kätevästi klemmareita 40x40-putken päälle.

klemmari.jpg

Aika etupainoinen tulee. Kuskin paino on lähinnä etuakselilla ja etuakselin etupuolelle tulee painava poljinkeskiömoottori ja napavaihteisto. Kuskia voisi tuoda taaemmas, mutta maahan pitää yltää jaloilla peruuttamista varten, ja etuakseli tulee nopeasti tielle.

kuskin paino.jpg
Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Voimansiirron palikat alkavat löytää paikkojaan. Kampikeskiö etupuomin ylä- vai alapuolelle...

moottori alhaalla.jpg
moottori alhaalla.jpg (125.59 KiB) Katsottu 2525 kertaa
moottori ylhäällä.jpg
moottori ylhäällä.jpg (126.86 KiB) Katsottu 2525 kertaa

Meinaa loppua tila sivusuunnassa. Jotta ketjulinjat saa kohtuullisen suoriksi, vaihteisto pitää sijoittaa aika oikealle, jolloin kenkä meinaa osua vaihteiston akselin päähän. Ulompana taas kääntyvä eturengas tulee vastaan.

ketjulinja ja jalkatila.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14037
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hienoa tekemistä ja hyvää konstruktiivista otetta! :) Kuva
Ketjuvoimat vetävät väliakselia eri päistä vastakkaisiin suuntiin, joten tarvitset tuen tuolle kevyelle haarukalle ainakin tälle puolelle. Toinen puoli on keskemmällä, mutta tarvinnee sekin vastaavan lataan pätkän.

Ketjuvoimatuki.jpg
Ketjuvoimatuki.jpg (69.39 KiB) Katsottu 2519 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Väliakselin navan kiinnikkeet tulee vääntymään jos et tukevoita niitä reilusti.
Nexus navoissa voi asentaa rattaan myös sisäänpäin käännettynä jolla saat helpotettua ensioketjun linjausta.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 15 Loka 2024, 18:51

Ketjuvoimat vetävät väliakselia eri päistä vastakkaisiin suuntiin, joten tarvitset tuen tuolle kevyelle haarukalle ainakin tälle puolelle.

Joo sellainen tulee, ja muitakin kolmiorakenteita lisää, kun osat ovat paremmin paikallaan ja tietää, missä tukirakenteet eivät törmää ketjuihin sun muuhun.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Wacky kirjoitti: 15 Loka 2024, 19:46

Nexus navoissa voi asentaa rattaan myös sisäänpäin käännettynä jolla saat helpotettua ensioketjun linjausta.

Tätä pienintä 16-hampaista ratasta ei vaan tähän nimenomaiseen Nexus 8 -napaan voi asentaa lautasmaisesti sisäänpäin, koska jo nyt ratas ulospäin lautasena ketju melkein hinkkaa napaan. :? Ehkä jokin Sturmey Archerin litteä ratas voisi pari milliä auttaa.

nexus.jpg

Älkää huomioiko vasemmanpuoleista ketjua. Se on siinä vain, koska käsissä oli umpinainen ketjulenkki ja palaava puoli piti laittaa johonkin kuvaamisen ajaksi.

Tai sitten selkeästi isompi Nexus-ratas, joka ehkä mahtuisi lautasmaisena myös toisin päin. Se tosin nostaisi voimansiirtoon menevää vääntöä. Nyt moottorilla on 60-hampainen ja Nexus-navalla 16-hampainen, mikä tiputtaa väännön mukavan alas, ja vääntö nostetaan vasta pyörien akseleilla suuremmaksi isoilla rattailla.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Voimansiirto olisi kohta ketjuja vaille valmis koeajoon etuvetona, mutta ilman jonkinlaista ohjausta ajamisesta ei tule mitään. Tarkoitus on laittaa kuvan tapaan ristiin ohjauksen välittävät varret. Niiden kuskin puoli nivelöidään alempien jousielementtien tuntumaan ja olkavarsien puoli alempien pallonivelten luo, mikä toivottavasti minimoi töyssyjen vaikutuksen ohjaukseen. Olen yrittänyt tehdä mitoituksen vähän samalla periaatteella, kuin auton raidetangot mitoitettaisiin A-tukivarsijousituksen nelilinkissä.

Mutta mitenkäs se kaartoharitus (vai mikä olikaan Ackermannin suomenkielinen nimi)? Kulman alfa pitää kai olla suurempi kuin beeta, mutta mistä tietää yhtään, kuinka paljon?

ohjausvivut.jpg
palikoita.jpg
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1041
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Wacky kirjoitti: 16 Loka 2024, 09:52

18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti

Onko siihen jotain sääntöjä ketjun leveyden suhteen? Nexus-rattaalle menee ainakin 6-7-8-v ketju, samoin moottorin narrow-wide-rattaalle. Minulla on nyt tähän pyörään varattu sitä leveintä 1-v ketjua (tapin leveys n. 8,5mm), koska osa rattaista on niin leveitä, ettei yhtään kapeampi ketju sovi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkumies kirjoitti: 16 Loka 2024, 11:58
Wacky kirjoitti: 16 Loka 2024, 09:52

18 hammasta on tosiaan minimi sisään päin käännetylle rattalle joka voisi olla järkevämpi koko tuohon jos se helpottaa ketjulinjaa reilusti

Onko siihen jotain sääntöjä ketjun leveyden suhteen? Nexus-rattaalle menee ainakin 6-7-8-v ketju, samoin moottorin narrow-wide-rattaalle. Minulla on nyt tähän pyörään varattu sitä leveintä 1-v ketjua (tapin leveys n. 8,5mm), koska osa rattaista on niin leveitä, ettei yhtään kapeampi ketju sovi.

En tiedä ihan mistä hakukone väitti että 18t olisi raja kun shimanon dokumentti sanoo että rattaan sisäänpäin asentamiseen vaikuttaa pölysuojan muoto. Siitä on kahta erilaista profiilia ja toiseen on ok asentaa ratas sisäänpäin 16t tai isompaan ja toiseen 20t tai isompaan.
Tarkempaa voi katsoa täältä (sivu 7/115):
https://si.shimano.com/en/pdfs/sm/IHG-I ... 01_ENG.pdf
Navan kuvaa ja dokumentissa olevia vertaillen sulla taitaa olla specificatio A, eli raja on 20t hammasta sun tapauksessa, mutta kapeampi ketju voi pelastaa koska sellaisella se ei välttämättä osu pölysuojaan.

Vastaa Viestiin