Juu. tiedän suunnilleen mitä tapahtuu kun vaihdetaan vaihdetta polkupyörässä. Olen pari kertaa kokeillut.
Mutta oletko sä kokeillut ajaa sitä sun haluamaasi ajonopeutta (ja kadenssia) ensin vaikkapa 30- sitten 60- ja sitten 120 piikkisellä eturaattalla ja tehnyt havaintoja menemisen keveydestä? Se oli mun edellisen postauksen pointti.
Semmoinen tutkimus olisi hyvä missä etsittäisiin optimi ketjunopeus kullekin teholle. Esimerkiksi 50, 100 ja 200 watin polkuteholle olisi mielenkiintoista löytää ihanteelliset välitykset.
Toki tosielämän hyötyä etsittäessä pitäisi ottaa huomioon myös ilmanvastuksen ja massan muutokset
Vaikiaa on!
....lisäpohdintaa..
Periaatteessa nykypyörien vaihteistot on täysin väärinpäin tehty. Mun mielestä silloin kun haluttaisiin ajaa kovempaa eli välittää enemmän tehoa ketjun välityksellä, kuuluisi ketjunopeutta kasvattaa. Eli siis takana kuuluisi olla jatkuvasti ketju isolla rattaalla ja edestä vaihtaa suuremmalle haluutaessa lisää vauhtia. Näin ketjun hyötyduhde pysyisi lähempänä optimia.
Mutta mikäli pitäytyä järkevän kokoisissa rattaissa (mikä on syy nyky vaihteistoihin) täytyisi takarattaan ja navan välissä olla planeettapyörästö joka lisää välityssuhdetta.