Näin minä olen käsitellytkin niitä. Öljykylpy automaattivaihteistoöljyssä ja laakereihin rasvaa.
Likaisen ketjun tehohäviö.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14329
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Mistä on tullut tämä idea käyttää automaattivaihteistoöljyä vaihteiden voitelussa. (Tai no. Tiedänhän minä, Amerikasta.)
Automaattivaihteistoa varten öljyyn sekoitetaan aineita, jotka lisäävät kitkaa metallikontaktissa, jotta perinteinen pantajarruilla varustettu planeettavaihteisto toimisi kunnolla. Se on matalaviskositeettista, jotta se toimisi momentinmuuntimissa ja hydraulinesteen tapaan ohjausjärjestelmässä.
Tavallinen vaihteistoöljy on optimoitu laakereiden ja hammaskontaktien voiteluun, kun taas automaattivaihteistoöljy on monitoimineste, joka tukee hydraulisia toimintoja, kitkan hallintaa ja jäähdytystä automaattivaihteistoissa. Väärän öljyn käyttö voi johtaa vaihteiston toimintahäiriöihin tai vaurioihin.
Tietenkin, jos tavoitteena on vain matala viskositeetti, eikä välitetä voitelukyvystä, ATF voi olla perusteltu. Matalaviskositeettinen, EP lisäaineistettu vaihteistoöljy sopii kuitenkin paremmin napavaihteen voiteluun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Olisko rumpujarrun kitkan vuoksi.
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Minulle asia on perusteltu sillä, että saadaan kitkaa näiden vapaarattaan muodostavien rullien ja navan kuoren väliin.
Tämä siis malleissa, joissa on nämä rullat. Shimanon 8-vaihteisessa on. Joissain muissa on kai räikkämäinen mekanismi.
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Ainakin ennenmuinoin nuo kuului rasvata. Rasvan jähmeä viskositeetti saa rullat kiilautumaan ja lukitsemaan vedon. Miten lie sitten toimii öljyllä.
Itse muistan joskus joutuneeni purkamaan navan uudestaan, vapaakiytkmestä unohtuneen rasvan vuoksi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14329
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Hehe, taita olla jälkeen päin keksitty selitys. >Missään noissa ei käytetä ATF öljyjä ensiasennusöljyinä, eikä niitä suositella käytettäväksi muualla kuin amerikkalaisilla DIY sivustoilla.
ATF on kyllä matalaviskositeettista, joka on tässä eduksi, mutta kitkalisäaineet eivät ole eduksi, eikä voitelukyky ole kummoinen. Kitkalisäaineet nostavat kitkaa hitailla liukunopeuksilla, jollainen kontakti nimenomaan on rattaiden kylkien ryntöliikkeessa. Ryntö on vierinnän ja hitaan liukumisen yhdistelmä.
ATF on helppoa hankkia ja sen viskositeetti on alhainen. Siinä sen hyvät puolet. Voitelukyky ei ole paras mahdollinen, eikä sitä myöten myöskään hyötysuhde. Matalaviskositeettinen EP-lisäaineistettu vaihteistoöljy on se aine, mitä noihin pitäisi laittaa, mutta sellaisia on hankalampi löytää.
Luultavasti toimisivat ihan hyvin vaikka dieselöljyllä, mutta onhan noita ihan oikeitakin öljyjä kaupan. ATF type F on automaattivaihteistoöljy ilman kitka-aineita. Vaikkapa tämä. https://www.motonet.fi/tuote/mag1-atf-t ... ct=59-0201
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Konerasvat ovat käsittääkseni saippualla sakeutettua öljyä, joka kovassa paineessa vapautuu saippuasta ja suorittaa varsinaisen voitelun. Paineen laskiessa öljy ja saippua yhdistyvät takaisin rasvaksi. Mietin vain, onko rullien kiilautuessa välissä korkean viskositeetin rasvaa vai matalan viskositeetin öljyä
Niissä käytetään Shimanon omaa öljyä, mutta mitkä sen ominaisuudet ovat?
Ja jos haluan vaihtaa öljyn toiseen, miten saan vanhan öljyn pois? Olen joskus purkanut ja kasannut näitä napavaihteistoja viimeistä niittiä myöten, eikä se ollut helppoa. Joskus yritin pestä vaihteistoa uittamalla sitä kokonaisena bensassa, mutta sisälle jäi silti paljon liukenematonta rasvaa, ja bensajäämien haihtumisessa vaikutti kestävän ikuisuus.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14329
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Vanhan öljyn saat pois huuhtelemalla vaihteen 98 bensalla tai dieselillä. Ehkä mieluummin lämmitetyllä dieselillä, sillä nykybensassa on seassa etanolia, joka imee itseensä vettä ja voi aiheuttaa ruostumista.
Ei ne pienet bensajäämät merkittävää haittaa siellä voiteluöljyn seassa aiheuta. Simolammikon Youtubekanavalla testasivat papan auton vuoden ajan käytetyn moottoriöljyn öljylaboratoriossa. Käytetyssä öljyssä oli 1,8% bensaa seassa. Bensaa oli siis öljyn seassa saman verran kuin kaksitahtibensan seassa öljyä. Näin on lyhyitä matkoja ajeltavissa bensa-autoissa aina. Eihän se hyväksi ole, mutta niin se vaan on. Lämmittämällä lähtee sekin jämä, jos haluaa hipostella.
Kaiken kaikkiaan öljyjen haihdutushäviön kriteeri on 11%, jota suuremman määrän kuumennettaessa haihtuva öljyä ei kelpuuteta tuohon kriteeriin. Ei siis mitään ongelmaa siitä, että voiteluöljyn sekaan jää pieniä määriä bensaa, tai dieseliä. Pienentää vain hiukan vaihteistoöljyn viskositeettia, mikä taas tässä keskustelussa on ollut päätavoitteena ja ATF-öljyn käytön motiivina.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7686
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Nexus 3 öljyhuolto on todella helppo. Pyörä kyljelleen, clickbox irti, vaihteenvaihtotikku pois ja tippakannulla pari-kolme painallusta ATF:ää sisään. Lopuksi romut kasaan, käydään polkemassa korttelin ympäri ja jätetään pyörä jalustimen varaan pahvin päälle yöksi, niin likainen ylimääräöljy valuu pahville. Aktiivista työskentelyä vaatii 7 minuuttia kerran vuodessa. Tosi hyvin ovat pelanneet näin huollettuna. Koskaan en ole vaseliinia lisännyt laakereihin.
Muut napavaihteet vaativatkin sitten ihan eri kovaa panostusta huoltoon…
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Olisi hauska tehdä oma vaihteisto vaikkapa 1.5 kertoimella nyky vaihteisiin nähden. Jos takpakan skaala Olisi vaikkapa 20- 40 piikkiä ja eteen lisäisi 36 ja 50 piikkisten lisäksi yhden 75 piikkisen. Taka pakkakin voisi olla suht kapea ja vähälehtinen edessä olevan skaalan ansiosta. 6 vaihdetta riittäisi varmasti. Ne jos kasaa nykyisillä kapeilla lehdillä tulisi pakastakin kapea, pitäen ketjulinjan suorana.
Vaihteiston skaala Olisi tuolloin noin 4x ja ajettaessa edessä isolla Olisi 27kmh ajonopeudella takana noin 30 piikkinen. Ei mielestäni lainkaan pahan kuuloinen setti. Toki noilla hammas-skaaloilla takasuistajan häkin saattaa myös joutua pidentämään, tai kehittämään muun ketjun kiristimen..
Olis mielenkiintoista kokeilla onko kummoista eroa. Tossa mun haaveilussa Olisi lisätty painoarvoa ketjunopeuden vaihtelulle ja takana Olisi vain verrattain suuria rattaita. Eikö tuollaisen takapakan saisi kasattua irtolehdillä ilman ongelmia?
Eturattaiden teko onkin jo tuttua entuudestaan.
..............
Hetken kun ajatteli, että mitä tuli kirjoitettua, niin huomasin että eihän tuohon mun suunnittelemaan takapakkaan tarvitse muuta kuin jättää puolet käyttämättä nykyisestä 12v pakasta ..
Toki halutessa voisi nakata pienimmät rattaat mäkeen ja siirtää jäljelle jääneitä rattaita holkilla optimaalisempaan linjaan.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4109
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Ne pienenmät rattaat saisi myytyä pois helposti kun ne kuluu eniten kuitenkin.
Sun pitää tutkia tarkkaan että missä niistä pakoissa on tarpeeksi irrallisia rattaita että voit helposti holkittaa sopiva nipun koska ne isoimmat on vähän vaihtelevissa määrin yhtä palaa.
Valmiita holkkeja saa suht helposti koska 1-vaihde konversio sarjoja löytyy kasettin tilalle, tosin aika helposti ne holkit pyöräyttää muutenkin
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Se isojen rattaiden yhteen niputtaminen tekeekin mahdollisesta unelmapakasta entistä paremman. Vahvempihan se on.
Tällä hetkellä on muita prokkiksia menossa niin tämä jäänee jonnekin pöytälaatikkoon ainakin toistaiseksi.
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Nexus 3:ssa on kitkarullien sijaan räikkä vapaarattaana? Siihen voisi siis sopia muu kuin ATF vielä paremmin kuin rullallisiin.
Jotkut ovat poranneet navan kuoreen paikan öljynipalle. Huollosta tulee yhtä helppoa kuin Nexus 3:ssa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14329
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
70-luvulla rakentelin useita tandemeita. Näihin aihiot haettiin kaatopaikoilta, joista tuohon aikaan saattoi hakea tavaroita, kunhan ei mennyt virka-aikaan. Lukuisia aarteita löytyi. 70-luvulla kaatopaikoille päätyneet pyörät olivat 20-60-luvulta. Niissä oli tuolloin vielä lähes poikkeuksetta öljynippa navan keskellä. Ei ollut siihen aikaan erityistä kitkanlisääjällä ryyditettyä ATF-öljyä ja ainakin kaikissa, jotka minä avasin oli tuo rullilla toimiva vapaaratas. Jotenkin ne vaan silti toimivat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Likaisen ketjun tehohäviö.
Ainakaan kuivana ei mulla toiminut, mutta laihakin öjy voinee riittää työntämään rullat kitaan.