Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Ensivuodellekin jäi sopivasti hampaankoloon, että voin ilmoittautua jo nyt mukaan :)

Jotain tapahtumasta kertoo että melkein kaikki paikalla olleet ovat jo kovin innolla odottamassa seuraavaa. No, pw sentään sanoi että vaatii vähän yllyttämistä...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Ensivuoden ajankohtakin on jo lyöty lukkoon , joka on alku kuusta elokuuta. Kaikki melkein voivat näin halutessa tehdä loma suunitelmia tälle pohjalle. :)

Eli 4-5.8.2012 ?

Kunhan saadaan kuittaus ajankohdasta, niin merkitsen heti kalenteriini, ja tällä kertaa en millään kysymysmerkeillä, vaan huutomerkeillä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuosta taidettiin puhua. Koulut aloittelee sillä alkavalla viikolla sen viikonlopun jälkeen. Tuohon olisi hyvä päättää kesäloma.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti:

Yllättävän vähällä tylsyydellä selvisi. Me toki Jorin kanssa ajeltiin keskusteluvauhtia ja tylsä (?) yksinäinen puurtaminen jäi vähälle.

Pieni korkeusero toki varmaan söi kilsoja. Mutta se nyt pitää vaan hyväksyä.

Mun mielestä tämmöinen juttu vaatii vakiopaikan ja ajan - sillä se perinne syntyy. Nokia rata on tähän mielestäni ihan passeli ja eritoten kun siinä on mainio majapaikka ihan vieressä.

Ja kun seuraavan kerran on ajettu - niin tulosta voi jotenkin verrata sitten tähän vuoteen. Ja silloinhan se mäkikin on jo meille niin rakas :)

Ensimmäisellä puoliskolla mäki tuntui mukavalta vaihtelulta ja alamäkeen sai hyvät vauhdit vastatuuliosiolle, loppumatkasta mäki jo vähän harmitti ja tuntui polvessa. Toisaalta osalla oli taktiikkana lepuuttaa alamäessä ja tasata pulssia mikä taas auttaa jaksamiseen, itselle tuntui parhaalle veivata tasaisella tahdilla myös alamäessä kunnes polvea rupesin armahtamaan ja soin sille hetken lepotauon. Minun mielestä erinomainen rata.

Jos ei jaksa/halua keskustella ajokavereiden kanssa tai muuten vaan haluaa keskittyä suorittamiseen niin tylsyyteen auttaa napit korvissa, musiikkia/äänikirjoja tms. Itse olen onneksi töissä jo tylsyyteen tottunut, että aivot osaa naksautta "omalle taajuudelle", rata on sopivan pituinen ja nopeuseroja on joten juttukavereita onneksi piisaa, ensi vuonna varmaan vielä enemmän :wink: Maantiellä olisi vaihteleva maisema mutta kun muistelee omia pitempiä ajoja niin 100 km jälkeen ei ole paljon maisemia ihaillut, sitä vaan polkee meneemään...

Tartteiskohan lähettää pomolle jo ensi kesän loma-aikatoive? no maltetaan vielä 3 vk niin on tämä kesäloma ohi :)

Muoks:
Ainiin! tänään 22 km pyöräilyä Oulussa (rauhallisesti) ja hyvältä tuntui, ei enää mikään paikka kipeä, eilen nivusessa sattui jalan nostaminen...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Kiitos vielä omastakin puolestani kaikille paikalla olleille, hieno tapahtuma!
Ja erityiskiitos Tepolle, joka hoiti käytännössä kaikki järjestelyt aika pitkälti itse! Ensi vuonna jos tapahtuma kasvattaa kokoa, joudumme vähän miettimään talkoopoppoon kasvattamista.

Hienoja suorituksia miehet ajoivat ja kieltämättä teki pahaa katsoa sivusta, tämän vuoden kun olen pitänyt taukoa pyöräilystä. Ennenkaikkea on mukavaa huomata että terve urheiluhenkisyys nostaa Suomessa nojapyöräilijöiden keskuudessa päätään. Mukava oli myös seurata kokeneemman kilpailijan Teron suoritusta ja kuulla kommentteja. Onnea Ranskan keikkaan!

Ensi vuodelle asetan sitten tavoitteeksi 200 metrille tuo ME nopeus, 70 km/h.
Omat pyöräilykuviot jatkuvat syyskuun lopussa Sveitsiin hakemaan Suomeen ihka oikeaa streamlineria.

Heittäkää vain ideoita ilmaan ja pidetään keskustelua yllä ensi vuodesta. Ehkä tästä saadaan Suomeen todellinen Cyclevision-henkinen nojapyörä seminaari!

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Ja vielä hatunnosto Jannelle, Tapanille ja Terolle 300 ylityksestä. Kaikille vain nopeammat pyörät kehiin, niin ei teille pärjää kohta kukaan :D

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Rata oli hyvä... Vähän joutui puristamaan ylämäkeen, mutta alamäessä oli hyvä palautella ja juoda. Koitin vähän seurailla muiden taktiikka tuohon mäkeen. Vaihdettiinko vai vedettiinkö samalla vaihteella. Itse poljin 12 tunnin ajon pykälää pienemmällä vaihteella 1 tunnin ajon. Vaihdoin ainoastaan huolto alueelle saapuessa ja lähtiessä. Periaatteessa reissun voisi siis suorittaa fixi / sinkula konseptilla.

Mulla vasen polvi kipeä, pohkeet jumissa ja flunssa iski uudestaan. On tässä kuitenkin käyty eilen sählyä ja tänään tennistä pelaamassa...Luulen kyllä, että seuraava pitempi pyörälenkki on sitten tdh.

t: Janne

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Moottoriradat on liian kalliita, se olikin jo tiedossa. Lähinnä mieleen tulevia paikkoja on ns "korpikentät", eli asfaltoidut lentokentät jossa ei ole päivittäistä lentoliikennettä. Raahessakin on tuollainen, pituutta ilmeisesti n. 1km, eli siihen tulisi eestaas ajamalla 2km kierros, joka tosin on varmasti vielä tylsempi kuin nokian ratakierros.

Noista korpikentistähän oli joskus vuosi sitten puhetta, ja joku ainakin osasta joku tiesi, että ei niitäkään noin vain saa. Ei kun plaraamaan se keskustelu läpi.

Joo, olihan siitä tosiaan joskus puhetta, en vain vihtinyt selata vanhoja juttuja läpi kun ei eka haku tuottanut haluttua tulosta :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvä ratahan tuo oli, ja varsinaista tylsyyttä en kohdannut vaikka se oli ennakkoon suurin pelkoni ett miten viittii samaa rattaa kiertää 12h.
Mie vaihdoin kyllä mäkeen 1 vaihetta pienempään ja loppupäivästä taisin vaihtaa toisenkin. Takakaarteessa vaihdoin myös loppupäivästä tuulen takia pienempään vaikka se suora oli alamäkeä. Yllättävän kovalta tuuli tuntui matalallakin.
Miusta tuo nyppylä anto rataan sitä vaihtelevuutta.
200 m ajoon pitäs saada tehtyä isompi eturatas ja penkki nojalleen No-comin malliin :D
Varmaan oon ens vuonna mukana, voisin tulla vaikka jänikseksi 12 h ajoon :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Päivän keli ja tuuli vaihteli aika paljon. Tuuli kävi 1-5 cek/ min ja lämpötila oli parhailaan 25 astetta . Kuumin aika oli klo 15-18 välillä . Keli vaihteli aika laajasti. Onneksi ei ollut helle viikonloppu. Olisi varmaan ollut paljon ongelmia neste huolossa. Ensivuonna pitää valmistautua tähän neste huoltoon. Kun hana vesi ei ollut juomakelposta. Onneksi lähde vettä sai paikallisesta kaupasta. Ja vältettiin porukalta tämä kuuluisa Nokian vatsatauti. Jos jollain on toivomuksia huolon suhteen , tai majoituksen . Otamme ehdotuksia vastaan. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lähinnä mieleen tulevia paikkoja on ns "korpikentät", eli asfaltoidut lentokentät jossa ei ole päivittäistä lentoliikennettä. Raahessakin on tuollainen, pituutta ilmeisesti n. 1km, eli siihen tulisi eestaas ajamalla 2km kierros, joka tosin on varmasti vielä tylsempi kuin nokian ratakierros.

Noista korpikentistähän oli joskus vuosi sitten puhetta, ja joku ainakin osasta joku tiesi, että ei niitäkään noin vain saa. Ei kun plaraamaan se keskustelu läpi.

Joo, olihan siitä tosiaan joskus puhetta, en vain vihtinyt selata vanhoja juttuja läpi kun ei eka haku tuottanut haluttua tulosta :oops:

No, eipä siitä näemmä niin hirveän paljon ollut:

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 2&start=21

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ensivuotta ajatellen 200 metristä voisi saada katsojille mielenkiintoisemman jos esim. poliisin tutkalla mittaisi takakaarteen kiihdytystä ja varsinaista suoritusta ja nopeus näkyisi "nopeusnäyttötaulussa", kuvissa semmoisia heillä olen nähnyt, jos pitäjässä on asiallinen polkupyöräpoliisi niin voisi vaikka onnistua? Jos halutaan enemmän katsojia niin 200 metriä on hyvä siinä mielessä, että kokoajan tapahtuu ja on pientä jännitystä ilmassa.

PW kirjoitti:

Varmaan oon ens vuonna mukana, voisin tulla vaikka jänikseksi 12 h ajoon :D

Petri

Eihän sun perässä pysynyt kun lähdit oikeesti menemään, vedät vaan ens vuonna samalla tahdilla koko ajan :)

Hyvin on palautunut, äsken 8 km kävin kiihdyttelemässä kevennetyllä pyörällä ja hyvältä tuntui. Josko ensivuonna ilman tarakkaa ja levytetyllä takapyörällä :D Lisää testiajoa :wink:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Rata oli hyvä... Vähän joutui puristamaan ylämäkeen, mutta alamäessä oli hyvä palautella ja juoda. Koitin vähän seurailla muiden taktiikka tuohon mäkeen. Vaihdettiinko vai vedettiinkö samalla vaihteella. Itse poljin 12 tunnin ajon pykälää pienemmällä vaihteella 1 tunnin ajon. Vaihdoin ainoastaan huolto alueelle saapuessa ja lähtiessä. Periaatteessa reissun voisi siis suorittaa fixi / sinkula konseptilla.

Mulla vasen polvi kipeä, pohkeet jumissa ja flunssa iski uudestaan. On tässä kuitenkin käyty eilen sählyä ja tänään tennistä pelaamassa...Luulen kyllä, että seuraava pitempi pyörälenkki on sitten tdh.

t: Janne

Mä vekslasin vaihteilla: aluksi ylämäen kutosella ja alamäki seiskalla tai kasilla, vikat nousut meni jo nelosella ja tasasen ajovaihdekkin oli tipahtanut seiskasta kutoseen tai se tipahti heti kun tuuli yltyi. Peukalo millä vaihdetta vekslas meinasi vaan puutua... Onnea tdh-ajoon!

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

200 m ajosta jäi mieleen että olisi pitänyt kokeilemalla hakea sopiva alkunopeus ja paikka josta kannattaa lähteä kiihdyttämään. Kestää yllättävän kauan saada ne viimeiset pari km/h.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ukram1 kirjoitti:

200 m ajosta jäi mieleen että olisi pitänyt kokeilemalla hakea sopiva alkunopeus ja paikka josta kannattaa lähteä kiihdyttämään. Kestää yllättävän kauan saada ne viimeiset pari km/h.

Sitä kiihdytyspaikan sopivuutta ei ehkä ihan helpolla hahmota. Se itse 200m kisa-osuus on alamäki, ja sitä ennen ei kovin pitkästi ole alamäkeä, joten vauhti kiihtyy sen aikana.

Mitä siihen 12h kiertämiseen tulee, niin minä kyllä veivasin vaihteita paljonkin. Ylämäkeen pienempää, alamäkeen suurta, takakaarteessa yksi pykälä pienemmälle siitä, suoralla tuulen mukaan.
Loppukirissä riehuessa toki huomasi, että vaihteita tarvitsee käyttää vähemmän kun ajaa täysillä.

Noin muuten jäin miettimään, että minkähänlaisella strategialla pärjää tuollaisessa pitkässä suorituksessa parhaiten? Lähinnä siis se, että pitäisikö ajaa tasaisella sykkeellä, ylämäessä sama teho, tasainen 135 syke koko kierroksen? Vai kenties niin, että ylämäkeen syke saa nousta 145-150 seudulle, ja alamäessä huilataan, että laskee 125-130 seudulle, ja keskisyke tuo 135? No, joka tapauksessa ensi vuonna pitää sykkeen taso pitää korkeampana, että tulee kaikki voimat käytettyä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin