Jousitettu katettu nelipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 03 Marras 2023, 10:39

200Nm momenttiavaimessa on 1/2" neliö, eli kestänee väännön puolesta, vaikka moottorilta (160Nm) tulisi jopa 1:1 välitys.

Lueskelin speksejä eri valmistajilta, niin tuo 200nm 1/2” vääntiöllä saavutetaan ihan rupulilaadulla. 400nm keskitasolla ja noin 700nm parhailla. Nuo ovat siis vielä varmoja kestoja, eikä särkymärajoja.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13901
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos ajarmala. Kertotaulu on minulle aina ollut vaikea, kun olen luonteeltani tällainen "hutiloiden hyvä tulee" tyyppi. :oops: Hyvä, että on tarkkoja kavereita. :)

Laskelma antoi 800 MPa teräkselle vääntökestävyydeksi 311 Nm. 11 mm akselille se antaa sama kaava 122 Nm. Tuosta voi päätellä, että päkäkoneen momentinrajoitin on huomattavasti tätä kovempaa terästä. Karkaistuna teräkset saa helposti yli tuhannen megapascalin lujuuksisiksi.

Iskevä kuormitus tietysti väsyttää tankoa, mutta hyvällä muotoilulla tuo kestää. Iskevä momentti on tässä tapauksessa toki pulssimaista, mutta täyttä momenttia ei tuolla isketä suuria määriä.

Tuollaisen toimintahan perustuu siihen, että päkäkoneen yhden iskun vääntökulma tuossa tangossa aiheuttaa vääntymän, joka vastaa tuota 120 Nm vääntöä. Siis mitä pidempi ja ohuempi varsi, sitä pienemmäksi momentti rajoittuu.

Päkäkoneen maksimimomentti ei vaikuta tämän kestävyyteen mitään, vain maksimi kiertokulma iskua kohti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt tämän ketjun inspiroimana ymmärsin, että väliakselin vois aika helposti rakentaa nelikanttikeskiöstä. 15mm akseli keskeltä poikki ja 20 x 2,5 putkesta jatkoa väliin. Kumpaankin päähän saa kampirattaan ja rakenne on täysin purettavissa.

Viimeksi muokannut Vilijami, 04 Marras 2023, 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajatus lähti etenemään ja oletteko ajatelleet että nelikanttiakseli passaa aika kivasti 1/2" hylsyyn. Noin 5mm akseli ja hylsy menevät sisäkkäin ihan tuosta vaan ja hylsyn pikkuviilauksella enemmän. Tämä pitää muistaa jatkossa. Kiinnitykseen voi hyödyntää kierrettä. Irtokuulilla oleva keskiöakseli näytti olevan 16mm paksu.

Liitteet
IMG_20231104_121146.jpg
IMG_20231104_120322.jpg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kätevää, ja voihan akselin nelikanttiakin tarvittaessa työstää esim. rälläkällä. Nelipyörän tapauksessa päädyttiin lähtöpisteeseen eli käyttämään olemassaolevia osia, mutta aina ideoinnista syntyy jotain hyödyllistä.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2017
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti: 03 Marras 2023, 21:14
jori kirjoitti: 03 Marras 2023, 19:27

kuorma kertaa tuo 0,25 m Oletetaan tuoksi pyöräkuormaksi vaikka 40 kg. 4000N x 0,25m = 100 Nm.

Eikö kertolaskun pitäisi antaa tuloksi 1000 Nm?

Ja se varsinainen virhehän jorilla oli että 40 kg:n kuorma olisi muka 4000 N.
Eli oikea kaava olisi ollut 400 N x 0,25 m = 100 Nm.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 04 Marras 2023, 12:09

Ajatus lähti etenemään ja oletteko ajatelleet että nelikanttiakseli passaa aika kivasti 1/2" hylsyyn.

Siinä olisi muuten täydellinen väliakseli nelipyöräänkin, jos olisi pidempi. Kartio-nelikantti olisi riittävän vahva ja välyksetön kiinnitys, ja helppo purkaa ulosvetimellä.

Jos sitä pidentää hitsaamalla väliin putkea, niin mitenköhän hitsiliitos kestää 15mm halkaisijalla? Kampiakselin karkaisu menetetään myös, tosin vain läheltä hitsiä, jos lämpöä ei anna liikaa.

Ja sitten on vielä laakerointi... Tuossako oli 15mm halkaisija?

halkaisija.jpg

Ei kuitenkaan niin tarkkaan, että siihen istuisi laakeri? Tietysti jos alkuperäisiä kuppi-kartio-laakereita käyttäisi...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kampiakseli tuosta keskeltä poikki, päälle putki johon reikiä, joista pisteittäin hitsaa putkea ja akselia yhteen. Ei tarvitse hitsata yhtenäistä rengasta akselin ympäri.

Tämä on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen. Kiitos Vilijami ideasta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Muovipäätyiset halpiskeskiöt ovat 15mm sisähalkaisijan laakereilla. Tyyppi on ilmeisesti 61902. En tiedä ovatko kaikki, mutta b-kaupasta ostetun keskiön purin Twisterin rakennusprojektissa. Purkautuu aika sievästi (muistaakseni) akselin päähän naputtelemalla.
https://www.skf.com/au/products/rolling ... 61902-2RS1

Liitteet
IMG_1360.jpeg
IMG_1361.jpeg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2038
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ilmeisesti materiaalin väsyminen ei ole onkelma fillareiden voimansiirrossa, vaikka jännityshuiput on aika korkeita materiaalivahvuuteen verrattuna? Ei ole juurikaan akselien katkeamisesta ollut täällä juttua, toisin kuin runkojen.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jarcco kirjoitti: 05 Marras 2023, 08:41

Ilmeisesti materiaalin väsyminen ei ole onkelma fillareiden voimansiirrossa, vaikka jännityshuiput on aika korkeita materiaalivahvuuteen verrattuna? Ei ole juurikaan akselien katkeamisesta ollut täällä juttua, toisin kuin runkojen.

Minkälaisesta materiaalista noita väliakseleita on yleensä tehty? Yritin hakea joistain SH-deltojen viestiketjuista mutta ei sattunut silmään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mistä vaan, mitä on sattunut nurkissa pyörimään. Jos näyttää silmään sopivalta, niin väännönkesto ei ole ongelma. Taivutus taas on ongelma, mikäli ratas on kaukana laakerista.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Sain viimein aikaiseksi rihdata etukiekot. Pallonivelen ja pinnojen väliin jää 1mm :lol: sen verran kiekkokin jo joustaa. Olkavarret tuli rakennettua niiden pienempien halpisnivelten mukaan. Mahtuuhan niveltä siirtämään, mutta negatiivinen olkapoikkeama pienenee itseisarvoltaan ellei olka-akselin sivukallistumaa lisää entisestään.

rihtauspenkki.jpg
1mm.jpg

Kuinkas huono idea se positiivinen olkapoikkeama olisi?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7201
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 17 Marras 2023, 16:10

Kuinkas huono idea se positiivinen olkapoikkeama olisi?

Riippuu kuljettajasta. Äärimmäistä turvallisuutta -ajatusten saadessa harhailla muussa kuin ajamisessa- hakeva kaipaa negatiivista olkapoikkeamaa kovasti, kun taas itse ajamisesta fiilikset saava arvostaa pientä positiivista olkapoikkeamaa. Positiivisella olkapoikkeamalla on koko ajan tunto tiehen tallella. Absoluuttisen oikeaa ja väärää ei ole.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2038
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Riippuu siitä miten etujarrut on balanssoitu. Sopivasti valittu negatiivinen kompensoi ohjausta kääntävän momentin. Samoin tekee jos toinen puoli on liukkaammalla pinnalla. Ei tuossa muuten ole suurta eroa. Aikoinaan kun tadpole- trikejä rakenneltiin itse oli vallalla käsitys että nollapisteohjaus on paras. Siis KPI -linja kohtaa tienpinnan pyörän keskilinjalla. Myöhemmin valmistajat alkoi käyttää negatiivista olkapoikkeamaa, juuri jarrutuksen puoltamisen takia.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin