Toisen päivän suunnitelma oli polkea melkein 50 km lauttarantaan ja ehtiä 14.30 lähtevään Hiiunmaan lauttaan
Toisen päivä alkoi sateella jota osattiin odottaa. Sadetutkan perusteella arvioitiin että se olisi pääosin ohi klo 10.30
Ensimmäiset pääsikin matkaan pian sen jälkeen
Tiet oli tietenkin märkiä, mutta ilma oli sateen raikastama ja alamäki voittoisessa maastossa pyörä kulki mukavasti
Haapsalua lähestyessä tien sivusta alkoi löytyä hirveän isoja kotiloita
Hitaampiryhmä päätyi lounastamaan jo ennen Haapsalua Gruusialaisessa ravintolassa. Tuore hatsapuro suorastaan suli suuhun.
Ravintolasta lähtemisen jälkeen kinneristit ja Sampo ohittivat hitaamman porukan
Matka Haapsalusta lauttarantaan jatkui rattoisasti kun aamuisen sateen kastelemat tiet kuivuivat ja alamäki jatkui
Pientä pintaremonttia vaille valmis talo sattui matkan varrelle
Lauttarantaan ehdittiin hyvissä ajoin koko porukan voimin
Sitten piti vain odottaa että lautta saapuisi
Lyhyen odottelun jälkeen se saapui ja ajoneuvot ja matkustajat alkoivat poistua kyydistä
Sitten olikin siirtyä lauttaan ja jättää pyörät autokannelle
Lautalla oli mukavia tuoleja joissa saattoi viettää matkaa mukavasti
Lisäksi lautalla oli buffet tyyppinen tarjoilu tai yksittäisiä annoksi saattoi ostaa
Oleskelukannelta pääsi myös ihailemaan merimaisemaa
Lautalta poistuttua oli syytä pysähtyä laittamaan aurinkorasvaa kun pilvet oli hälvenneet siinä määrin ja matkaa oli vielä reilu 30 kilometriä
Hiiunmaalla reitti tarjoilikin heti vähän karkeampaa pintaa kun komoot reititti asfaltoitu pyynöistä huolimatta pienelle mökkitielle. Se ei onneksi ollut kovinkaan pitkä pätkä ja pohja oli sen verran kova että kinnereilläkin sen pystyi ajamaan
Mökkitie reitiltä poistuttua päädyimme takas päätielle jossa oli hyvä hengähtää kun lautalta kaahavat autot oli jo menneet menojaan
Päätieltä oli hyvä poiketa jokaisessa mahdollisessa kohdassa
Näillä poikkeamilla pääsi ajamaan välillä puiden varjossa kapeita pyöräteitä
Ja toisaalla pellonreunaan vanhaatietä
Vanhatie vei tietenkin kylän läpi
Joku oli päättänyt tehdä tällaisen joukkion koristamaan pihaansa
Paluküla kirkko
Päivän määränpäätä lähestyessä tie leveni ja mutkistui hieman
Sitten varoittelematta saavuimme Kärdlaan
Rantatie toi meidän lähes suoraan satamaan jossa pysähdyimme nopeasti yhdelle kun baari oli juuri sulkemassa
Pysähdyksen jälkeen oli aika siirtyä hotelille josta soitettiinkin jo kyselemään koska saapuisimme
Muutaman kilometrin matka hotellille taittui rauhallisia katuja pitkin
Huone hotellissa oli siisti, mutta rakennuksen ikä näkyi
Hotellista suosittelivat paikallisen panimon baaria illallista varten joten valtasimme rakennuksen seinustat